لطفا وارد شوید یا ثبت‌نام کنید تا به انجمن‌ها دسترسی کامل داشته باشید.



 
امتياز موضوع :
  • 0 رأي - معدل امتيازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یه برنامه معرفی کنید مثل فلش
2009-07-07, 11:48 AM,
ارسال : #21
پاسخ: Re: پاسخ: یه برنامه معرفی کنید مثل فلش
Patent درواقع همون حق ثبت اختراع هست.
کپی رایت و پتنت هردو خیلی قدیمی هستن و زمانی بوجود آمدن که چیزهایی مثل رایانه و نرم افزار وجود نداشتن.
در زمان قدیم کپی رایت درواقع برای ایجاد انحصار بر روی تکثیر کتابها (مسلما کاغذی!) توسط ناشران مختلف بکار میرفت، و پتنت هم برای ایجاد انحصار بر روی تولید یک اختراع برای مخترع یا درواقع عملا سرمایه گذار صنعتی ای که حق اون اختراع رو از مخترع اولیه میخرید یا قراردادی باهاش میبست بکار میرفت. گرچه هدف سود بردن و تشویق نویسندگان و مولفان و مخترعان بود، که این هدف هم درواقع خودش وسیله ای برای افزایش تولید کتابها و اختراعهای مفید و افزوده شدن دانشهای مفید و همگانی بشری بود، که هدف نهایی تمام اینها سود بردن تمامی جامعه بود.
اما با پیشرفت فناوری و اضافه شدن انواع دیگری از نمود خلاقیت و محصولات تولیدی این قوانین به جنبه های دیگری هم تعمیم داده شدن، بدون اینکه به علت وجودی اونها و سیستمی که این قوانین درش بخوبی کار میکردن و میزانی از شدت و وسعت که حد بهینهء این قوانین در هر موردی بودن توجه موشکافانه ای بشه.
یکی از بحث انگیزترین این جنبه های نوین تعمیم دادن، نرم افزار بوده که از نظر ماهیت تفاوت های اساسی ای هم با بیشتر موارد قبلی و جدید داره. چون خود نرم افزار درواقع تقریبا هیچ جنبهء فیزیکی ای نداره و برای تکثیرش هم هیچ هزینه و موادی لازم نیست و ضمنا توسط فرد فرد افراد بشر براحتی قابل تولید و تکثیر و توزیع و در دسترس هست و نیاز خیلی کمتری به ناشر و سرمایه گذار داره. درواقع اساس سیستمی که در گذشته برای کالاها و خدمات دیگر وجود داشت، تاحد قابل توجهی با نرم افزار همخوانی نداره و مفهوم خودش رو از دست داده.
کپی رایت و پتنت هردو انحصارهایی غیرطبیعی و با پشتوانهء اجرایی برگرفته از قدرت حکومت و قانون هستن که هدف اصلی اونها کمک به پیشرفت و غنای بیشتر جامعه بوده (و امروز هم باید باشه) یعنی خوانندگان کتابها و استفاده کنندگان نهایی محصولات (یعنی جامعه در کل) هدف اصلی بودن و باید باشن، نه ناشران و سرمایه داران صنعتی و نه حتی افراد مولف و مخترع به خودی خود که نهایتا یک گروه اقلیت در جامعه هستن.

در ابتدا الگوریتم های نرم افزاری قابل پتنت کردن نبودن، اما بعدا پتنت به این حیطه هم تعمیم داده شد. فکر میکنم کپی رایت خیلی زودتر از پتنت به نرم افزار تعمیم داده شد. اما کپی رایت محدودیت خیلی کمتری در مقایسه با پتنت ایجاد میکنه و میشه خیلی راحتتر اون رو حق برنامه نویسان و غیر محدود کننده برای جامعه دونست، چون کپی رایت فقط حق کپی کردن یکسری کد رو که یک نفر نوشته دربرمیگیره و نه چیز دیگری رو. شما میتونید کدهای خودتون رو در هرموردی بنویسید و حتی از برنامه های دیگران ایده بگیرید و روشهای اونها رو استفاده کنید و حتی شکل برنامهء شما هم شبیه مال اونها باشه.
اما پتنت خود الگوریتمها رو شامل میشه و مثلا اگر برنامهء من از الگوریتم و ساختمان دادهء خاصی برای محاسبهء جذر اعداد در رایانه استفاده میکنه، و من این روش رو اولین بار با یک پتنت به نام خودم به ثبت برسونم، دیگه هیچکس بدون اجازهء من نمیتونه از چنان روشی برای محاسبهء جذر اعداد توسط رایانه استفاده کنه.
دقت کنید این مسئله چقدر شباهت با این داره که فرمولهای ریاضی رو پتنت کنیم!!
خیلی ها هم همین مسئله رو بیان میکنن و میگن که درواقع الگوریتمهای نرم افزاری هم مثل نت های موسیقی یا واقعیت ها و فرمول های ریاضی هستن و نباید قابل پتنت شدن باشن، چون بدون اونها اساس کار دیگران محدود و ناقص میشه.
بقول مطلعان امر، پتنت کردن الگوریتم مثل پتنت کردن حروف یا الگوی جملات مثلا زبان انگلیسی میمونه؛ اینطوری دیگه صحبت کردن و نوشتن چیزها بدون اینکه پتنت کسی رو نقض کنیم خیلی دشوار و گاهی غیرممکن میشه. مگر اینکه بابت هر حق پتنت بخوایم به کسی پول بدیم و حق امتیاز بخریم.
البته خیلی از پتنت ها کمتر اینقدر رابطهء مستقیم و آشکار با کاربردهای ریاضی دارن، ولی بهرحال اونها هم نوعی روش سیستماتیک برای حل مسائل هستن.
امروزه حجم عظیمی از پتنت های نرم افزاری روی الگوریتمهای مختلف، حتی شامل خیلی الگوریتمهای نسبتا ساده و متداول، وجود داره و هر روز هم بهشون اضافه میشه.
بطوریکه نوشتن برنامه های بزرگ بدون نقض کردن هیچ پتنت ای، تقریبا غیرممکن هست.
بطور مثال با بررسی کدها و الگوریتمهای موجود در کرنل لینوکس متوجه شدن که حدود 300 الگوریتم پتنت شده در میان اونها موجود است!!

راستی احتمالا خوندن این مقالات رو هم مفید بیابید:
کد :
http://geocities.com/hm71258/gnu_articles.zip


Only God

I Wish I Was Buddha
کاش بودا بودم

Live And Let Live
زندگی کن و بگذار زندگی کنند

Forgive And Be Forgiven
ببخش و بخشیده شو

مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2009-07-07, 03:30 PM,
ارسال : #22
پاسخ: Re: پاسخ: یه برنامه معرفی کنید مثل فلش
بسیار ممنون، توضیحات بسیار عالی بود Smile

وب‌نوشت رایانه‌دوست؛ جزء کوچکی از اجتماع کاربرهای گنو/لینوکس
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2010-01-14, 01:17 PM,
ارسال : #23
پاسخ: Re: پاسخ: یه برنامه معرفی کنید مثل فلش
عزیزان چرا اینطوری رفتار میکنید.
اول یگید معادل فلش می خواید واسه چه کاری
اگر منو می خواید بسازید:f4l
البته فقط میشه گفت بدک نیست.ولی برای ساخت منو جلوی فلش کم نمیاره. البته اگر پایه ی برنامه نویسی باشی SSWF رو پیشنهاد میکنم.
اگر انیمیشن دو بعدی حرفه ای کار می کنید:Synfig
از فلش بهتره.swf هم ساپورت میکنه. IKاش هم از Bone tool فلش قوی تره.(حتما قبول دارید که ابزار استخوان فلش CS4 باگ داره). با این برنامه تا حالا 4 یا 5 تا سریال (که چند تاش انیمه بوده) ساختن.
دوم. چرا JavaFX رو با فلش مقایسه می کنید. به نظرم مقایسه ی این دو تا اشتباهه.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2010-01-14, 06:27 PM,
ارسال : #24
پاسخ: Re: پاسخ: یه برنامه معرفی کنید مثل فلش
شما به بزرگی خودت ببخش. رفتار ناهنجار دارن.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


رفتن به انجمن :


کاربران در حال مشاهده موضوع : 1 مهمان