لطفا وارد شوید یا ثبت‌نام کنید تا به انجمن‌ها دسترسی کامل داشته باشید.



 
امتياز موضوع :
  • 0 رأي - معدل امتيازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش Inkscape SVG vector
2007-05-29, 07:14 PM,
ارسال : #1
آموزش Inkscape SVG vector
گسترش روز افزون سیستم عامل های آزاد چون توزیع های مختلف لینوکس از یک سو و نیاز کاربران این سیستم های عامل محبوب و توانمند به نرم افزارهای کاربردی ساز گار با آنها از سوی دیگر برنامه نویسان و دانشجویان خلاق و علاقمند فراوانی را بر آن داشته تا با تکیه بر دانستنی های به اشتراک گذاشته شده در دنیای آزاد دست به کار شده و ضمن اشاعه فرهنگ همکاری در میان خود به توسعه نرم افزار های کاربردی آزاد بپردازند .
هر چند که به حق در دنیای فناوری اطلاعات و در مباحث مربوط به آن نظیر سادگی – سازگاری – بهنگام بودم و از همه مهمتر امنیت . نرم افزار های باز متن مثال زدنی بوده اند اما در زمینه نرم افزار های کاربردی و مباحث آموزشی و فرهنگ سازی استفاده از این گونه نرم افزار ها ،خصوصا در سطوح ملی و آموزشی به رغم همه ی تلاش های انجام شده هنوز راه طولانی ای در پیش داریم .
در دورانی که سالها صحبت از پیوستن به سازمان تجارت جهانی به عنوان یکی از تحولات بزرگ اقتصادی و فرهنگی و سیاسی ناشی از آن مطرح است و با وجود تمام موانع موجود ، کشور ما نیز خواسته یا ناخواسته گام در مسیری گذاشته است که در آینده ای نه چندان دور باید همان کاری را کند که کشور های دیگر قبلا انجام داده اند ما دو راه بیشتر نداریم

1- اینکه بدون هیچ آینده نگری و تفکر اقتصادی و با نادیده گرفتن حقوق تک تک افراد جامعه امروزی و آینده گانی که بعد از ما خواهند آمد حجم عظیمی از سرمایه ملی خود را به جیب شرکت های نرم افزاری خارجی سرازیر کنیم ، سرمایه ای که می تواند در کشور خودمان باعث رشد اقتصادی و اشتغال جامعه ی بزرگ نرم افزاری کشورمان که هر روز فارق التحصیل می شوند باشد

2- با یک تصمیم حساب شده گام در مسیری صحیح بگذاریم که آینده ای روشن از رشد و شکوفایی اقتصادی در بسیاری از بخش ها خصوصا بخش های فناوری در پیش رویمان قرار گیرد ( کاری که جامعه باز متن ایران امروز با کم ترین توقع انجام می دهند )

با این دو تفکر سوالات بسیاری در اذهان عمومی جامعه به وجود می آید که در این مجال سعی خواهیم کرد تا به بررسی دو سوال جامع و مهم از این سوالات بپردازیم

- یکی از این سوالات شاید این باشد که اگر تفکر و تصمیم گیری نرم افزاری کشور در دست توسعه دهندگان داخلی باشد چه تضمینی برای مشکلات و کمبود های احتمالی ناشی از سیاست های کلان نرم افزاری کشور وجود دارد اصولا آیا قوانین مدونی برای باز گرداندن زیان های احتمالی ناشی از یک تصمیم نادرست وجود دارد ؟

به نظر من در بدبینانه ترین شکل ممکن اگر بخواهیم مقایسه ای با شرایط فعلی خود داشته باشیم ( خصوصا اگر بنا باشد برایش هزینه ای گزاف پرداخته شود ) باز برگ برنده در دستان مامی باشد .
حال آنکه اگر تصمیمات درست گرفته شود و قوانین آشکار نیز تصویب شود چرا اشتباه ؟! چرا زیان ؟! ...

- سوال و بحث دیگری که بسیاری از اطرافیان خودم بارها و بارها مطرح کرده اند این است که اگر هزینه ای که از آن صحبت می کنیم را بخش دولتی متقبل شود ما که یکی از مصرف کنندگان این خدمات هستیم چه فرقی برایمان می کند که از چه بخشی چه مقداری و به چه مرکزی پول پرداخته شده است اصولا اگر هم فرق می کند شما بگویید چه تاثیری بر بخش های مختلف جامعه دارد آیا می توان آن را به صورت شفاف تشریح کرد به صورتی که آگاهی لازم را به جامعه غیر حرفه ای بدهد ؟

البته که باید برای ما فرق کند و در تفسیر و توضیح آن با ذکر این پاسخ به بخش اول سوال که سرمایه های دولتی و ملی اگر حدر می رود نه تنها به ما به عنوان عضوی از یک جامعه مربوط است بلکه چگونه می شود منکر این شد که نتیجه عملکرد زیان آور یک تصمیم نادرست در سطح کلان به شکلی آشکار متوجه ی تک تک اعضای همان جامعه است
یک مثال عینی میزنیم :
ببینید من مثالم را برای یک هنر جوی گرافیک و معماری می زنم ( البته به آن را شکلی دیگر به سایر طیف های جامعه بسط داد ) قشری که معمولا برای شروع فعالیت حرفه ای خود و در نتیجه ی سطحی نگری عده ای ،بیش از سایرین به نظر من مورد بی مهری قرار می گیرند من این مثال را انتخاب کردم چون با این مثال هم می توانم به نکات فرهنگی و هم نرم افزاری موضوع اشاره داشته باشیم ( البته بسیار کوتاه و در حد اشاره )
ببینید وقتی یک دانش آموز رشته هنر پا به این مسیر می گذارد اولین چیزی که معلم و استاد راهنمای او از او می خواهد چیست ؟! ( این مطلب در مورد همه ی معلمین و اساتید گرامی صادق نیست )
مسلما تمامی افرادی که حداقل یک دانشجو ی گرافیک یا معماری در خانواده ی خود داشته اند با این مقولات آشنایی کامل دارند
دانش اموزان عزیز شما از روی اراده یا غیر ارادی پا در مسیری گذاشته اید که چه بخواهید چه نخواهید باید پول خرج کنید هر کس خرج کرد برد هر کسی هم نمی تواند خرج کند بهتر است همین الان از این رشته دست بردارد ( از زبان برخی از معلمین )
خرید راپید x ،‌خط کشx ،‌ کاغذ و مداد x و ... از ملزومات این کار است و چنان با اعصاب و روان بچه های معصوم بازی می شود که گاها تهیه این ملزومات اولیه کابوسی وحشتناک می شوند که چون بختک برسرشان سایه افکنده
تصور کنید در بخش نرم افزاری که دیگر فکر می کنم کاملا هم جا افتاده است اگر در تمام بخش ها دولت هزینه ها را پرداخت کند و هیچ دخلی هم به ما نداشته باشد در بخش آموزشی شما چند خانواده را می توانید پیدا کنید که برایشان فرقی نکند اگر به فرزندشان که دانشجو و هنر جوی یکی از رشته های هنری است تحمیل شود‌که باید برای کار کردن و آموزش دیدن حتما یک یا چند نرم افزار چند صد دلاری را تهیه نمایید من به جرات می توانم بگویم که بسیاری از خانواده ها نه تنها از فکر تهیه و خرید یک سیستم کامپیوتر هم گذر می کنند که هیچ ، بلکه شاید فرزندشان را از ادمه تحصیل در یک چنین رشته ای باز دارند
به نظر من اینجاست که یک تصمیم درست یا نادرست از طرف مراجع ذیربط و ذینفع می تواند آینده ی بسیاری از این دانش آموزان را رقم بزند و کاملا مشهود است که بازتاب آن در همین یک مورد که اشاره شد چطور و به سرعت در جامعه منعکس می شود
خوب حالا این تصور وجود دارد که ما که نرم افزارهایی را می خواهیم به سادگی تهیه می کنیم و اگر هم دارای قفل نرم افزاری باشند قفل آنها را هم می شکنیم اصلا نیازی نیست این کار را بکنیم چون قبلا این کار را کرده اند .
خوب هر عقل سلیمی چنین فرهنگی که امروز در جامعه حتی تحصیلکرده و آگاه ما ریشه دوانده ، را نمی پذیرد
این تنها یک عادت نادرست و زشت است که عده ای برای سود جویی و دزدی از کار دیگران ملتی را دچار آن کرده اند
وقتی که سطح آگاهی عمومی مردم بالا رفت آن موقع چه می کنند آیا همه دزدی می کنند آیا خانواده ها به فرزندانشان راه خلاف و نادرست استفاده از اموال دیگران را بدون کسب اجازه از صاحبان اصلیشان نشان می دهند ؟!
مسلم است که اینگونه نیست
بنا به وظیفه ای که از روز آشنایی با تکنو تاکس و جامعه ی باز متن ایران بر دوش خود حس می کردم سعی خواهم نمود که با اندک توانی که در کار با نرم افزارهای گرافیکی دارم تعهد خود را به این جامعه و طرفداران فرهننگ زیبای کمک و نوع دوستی اش حفظ کنم
و امید دارم که دوستان گرامی نیز در تاپیکی به عنوان آموزش نرم افزار Inkscape SVG vector illustrator با حفظ محوریت موضوع به دوستان خود کمک کنند ، باشد که مطالب ارسالی راه گشای مناسبی جهت کاربرد این نرم افزار گرافیک ترسیمی برای دوستان علاقمند به نرم افزارهای باز متن باشد
مقاله ای کوچک نوشته ام که در آن نحوه ی کار با نرم افزار Inkscape به صورتی ساده و قدم به قدم توضیح داده شده هر چند موضوع آن تکراری است اما این پروژه سوای آنکه با نرم افزار دیگری ارائه شده ، دارای مزایایی است که در متن مقاله به آنها اشاره نموده ام و درضمن سعی داشته ام با پرهیز از موارد حاشیه ای به جنبه های عملی و و کاملا کاربردی آن بپردازم
فعلا آن را در محل دیگری قرار داده ام تا ببینم مدیریت محترم ، و ناظرین چه تشخیص بدهند ( اگر صلاح دانستند در انجمن ها باشد یا اینکه در بخش مقالات )


شاد و پیروز باشید

برای دیدن مقاله به اینجا مراجعه نمایید
Tongue :wink:

آلبرت اینشتن می گفت : سعی نكنید موفق باشید، سعی كنید مفید باشید
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.guilug.org">www.guilug.org</a><!-- w -->
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-05-29, 11:11 PM,
ارسال : #2
پاسخ: آموزش Inkscape SVG vector
زیبا و کاربردی توضیح داده بودید . بهتون یک خسته نباشید می گم و امیدوارم موفق باشید منتظر کارهای بعدیتون هستیم.

[عکس : ehtemam.png]

gimp.ir

forum.gimp.ir
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-05-31, 02:14 AM,
ارسال : #3
 
خیلی عالی بود. یه آموزش بلندر درست و حسابی فقط کم داریم :wink:

Don't lose time, Join the open source community
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-05-31, 02:33 AM,
ارسال : #4
 
اونم با من .

[عکس : ehtemam.png]

gimp.ir

forum.gimp.ir
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-05-31, 02:37 AM,
ارسال : #5
 
خوب دوست بفرماييد مقاله خود را اينجا قرار بديد تا چسبناکش کنيم!Smile

ضمنا بنظر من توي انجمنها باشه بهتره!چون هم تاريخش مشخصه و هم اينکه خودتون ميتونيد هر وقت که خواستيد ويرايشش کنيد!

لطفا قبل از اينکه سؤالات خود را در انجمن مطرح کنيد،‌حتما قوانين انجمن‌ها را مطالعه فرماييد.
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-06-03, 02:11 PM,
ارسال : #6
 
مقالات آموزشی نرم افزار گرافیک ترسیمی Inkscape SVG vector illustrator

شاید به جرات بتوان عنوان کرد که در نظر اکثر قریب به اتفاق طراحان و ناظران چاپ و گرافیک نرم افزار کورل دراو ٬ برترین و محبوب ترین نرم افزار گرافیک ترسیمی در میان گزینه های موجود است و البته فری هند نیز در این میان بعد از کورل دارو گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده



در میان نرم افزارهای گرافیک ترسیمی " برداری " باز متن که بتوان از آن به عنوان جایگزینی نسبتا مناسب در برابر همتایان تجاری خود برای آموزش و کسب مهارت در کار با نرم افزارهای گرافیک ترسیمی در مدارس و دانشگاهها " رشته های گرافیک . طراحی . معماری و ...” یاد کرد نرم افزار Inkscape SVG vector illustrator بهترین گزینه است

نرم افزاری کارا قدرتمند و در عین حال ساده هر چند هنوز Inkscape در حال توسعه می باشد و دارای کمبود های فراوان ، اما قدرت و انعطاف آن در کار با فونت و خط برای ارایه یک موضوع دو بعدی جهت رفع نیاز از یک نرم افزار تجاری گران قیمت جهت کار های آموزشی و گاه حرفه ای مثال زدنی است

در ادامه سعی دارم تا درقالب آموزش های دوره ای و با توجه به الویت های کاربردی ضمن معرفی ابزارهای سودمند با ذکر مثال های ساده علاقمندان و هنرجویان رشته های هنری و ... را بیش از پیش با این نرم افزار گرافیک ترسیمی باز متن آشنا کنم

ابتدا و قبل از انجام هر کاری می بایست اقدام به باز کردن یک صفحه ی کاری جدید که مناسب و متناسب با نوع کار مورد نظرمان است نماییم این تناسب شامل موارد زیر می شوند

1 – ابعاد صفحه ی کاری : به طور معمول ما همیشه با یک سایز ثابت یعنی طول و عرض مشخص کار نمی کنیم و این بسته به سفارش یا موردی که خود در نظر داریم ،‌ متغیر است شاید در نظر بسیاری افراد این اندازه چندان مهم نباشد اما واقعیت این است که به تجربه حداقل برای خودم ثابت شده است که اگر اندازه صفحه کاری خود را قبل از شروع کار تعیین نماییم در طول کار اشراف بیشتری به پروژه ای که انجام می دهیم خواهیم داشت

2 – اعمال و تنظیم مقیاس صفحه کاری : این کار تا حد زیادی به بزرگی یا کوچکی کارتان وابسته است و همچنین نوع کار . به عنوان نمونه برای طراحی یک لوگو تایپ " آرم " یا کارت ویزیت و طراحی دقیق بسته بندی های کوچک و برای کنترل بهتر روی کار مقیاس صفحه کاری " در واقع خطکش ها " بر روی میلیمتر تنظیم نماییم اما برای طراحی یک تابلوهای بزرگ و بیلبورد تبلیغاتی شاید تنظیم مقیاس بر روی متر کنترل لازم به کار را فراهم کند

3 – تنظیمات اولیه صفحه کاری : در واقع منظور فعال یا غیر فعال نمودن آندسته از مواردی است که با توجه به امکانات آن نرم افزار شرایط را برای کار ما مناسب تر و دقت را بالاتر می برند به عنوان مثال زمانی که با خطکش ها کار می کنیم معمولا در نرم افزارهای گرافیکی خاصیتی با عنوان ... SNAP TO در اختیار کاربر قرار می گیرد که به وسیله ی آن می توان بدون اعتماد به چشم و پرهیز از خطاهای احتمالی ناشی از آن با کنترل دقیق تری بر روی گوشه ها و اتصالات نقاط مختلف به کار خود ادامه داد برای شروع و پرداختن به نحوه کار ، قدم به قدم عمل می کنیم و سعی می کنیم که کلیه آموزش های اولیه و لازم برای کار با نرم افزار قدرتمند INKSCAPE را در قالب یک پروژه واقعی از آغاز تا پایان به دور از تنگ نظری های کودکانه و از دید یک کاربر کاملا مبتدی برایتان شرح دهیم
ابتدا نرم افزار را باز می کنیم . به طور خودکار یک صفحه کاری با خواص پیش فرض برایمان باز می شود خوب ابتدا با زدن کلید میانبر shift+ctrl+D پنجره ی Document properties را باز می کنیم


[عکس : 2.jpg]

سه بخش " TAB ” مختلف در اختیارمان قرار می گیرد در بخش Page و از قسمت format / custom size مقادیر مورد نظر برای طول و عرض محدوده ی کاری خود را وارد می نماییم . من چون قصد دارم یک لوگوی نسبتا کوچک از سیستم عامل پارسیکس گنو/لینوکس تهیه کنم در قسمتunits گزینه Px که مخفف پیکسل است را انتخاب و مقادیر طول و عرض را 350 وارد می کنم

در قسمت Grid/Guides همه چیز را به حالت پیش فرض رها می کنیم و در قسمت Snap گزینه Snap bounding boxes Guides و گزینه Snap pointsto Guides را فعال نمایید این کار باعث می شود که در هنگام کار آیتم های موجود در صفحه کاری به خطوط راهنما " خطکش ها نیز " حالت چسبندگی داشته باشند که این کنترل دقیق تری را برای شما به ارمغان می آورد

[عکس : 3.jpg]
[عکس : 4.jpg]

حالا صفحه کاری ما اماده است و تنظیمات اولیه را انجام داده ایم نوبت به قرار دادن خطوط راهنما " Guide Line “ در محل مناسبی از صفحه کاری است شما برای قراردادن خطوط راهنما به ترتیب زیر عمل نمایید
ابتدا خطوط راهنمای عمودی را با پایین نگه داشتن کلیک چپ موس بر روی خط کش عمودی در سمت چپ و کشیدن آن به سمت چپ یعنی هدایت آن به میان کار و رها کردن موس وارد کار می نماییم و اینکار را برای چند مرتبه انجام می دهیم و هر بار اعداد زیر را «‌‌ با دوبار کلیک چپ بر روی خط راهنمای جدید و باز کردن ویزارد Guideline » وارد نمایید

[عکس : 5.jpg]

اگر درست توجه کنید می بینید که چرا در ابتدای کار به تنظیمات اولیه تاکید خاصی داشته ام چرا که در این محل هر عددی وارد می کنید خط راهنما در همان محل قرار می گیرد خوب پس نتیجه می گیریم که اگر مقیاس صفحه کاری و مقیاس و معیار قرار گیری خطوط راهنما یکی باشد یا حتی الامکان آنچه باشد که شما با آن راحتید چقدر الان کار خود را ساده کرده اید



خوب به ترتیبی که ذکر شد اعداد زیر را وارد می کینم

0 – 119 - 130 - 175 – 220 – 231 – 350



سپس با استفاده از خطکش افقی که در بالای صفحه مشاهده می کنید مراحل فوق را با وارد کردن اعداد زیر تکرار نمایید

0 – 119 - 130 - 175 – 220 – 231 – 350


حال دسته ای از خطوط راهنمای عمودی و افقی در محدوده ی کاری خود داریم که ما را در ارایه یک " لوگو تایپ " بی نقص و دقیق یاری می دهند ما نند شکل زیر :

[عکس : 6.jpg]
[عکس : 7.jpg]

البته برای تسط بیشتر در کار با نرم افزارهای گرافیکی ( فرق نمی کند منظورم کلیه نرم افزارهای ترسیمی و نقطه بیتی ) بهتر است که هم زمان از توانایی های موس و کیبورد به شکل ترکیبی و هم زمان بهره برداری نمایید

در اینجا نیز ما این نکته را در نظر گرفته و برای این منظور از یک موس ابتیکال که اسکرول ( دکمه ی میانی موس که معمولا از حرکت دادن آن برای مرور صفحات بلند استفاده می شود استفاده می کنیم شما برای بزرگ و کوچک کردن تصویر خود در نرم افزار INKSCAPE از پایین نگه داشتن کلید Ctrl و چرخاندن اسکرول موس استفاده کنید یعنی با چرخاندن آن به پایین تصویر کوچک و با چرخاندن به سمت بالا تصویر ما بزرگ می شود

حالا دیگه قراره کارو به صورت جدی شروع کنیم یعنی بریم سر اصل مطلب اینجا کمی باید حوصله کنید حوصله و دقت تقریبا از ملزومات گریز ناپذیز یک پروژه ی گرافیکی است خصوصا اگر که برای اولین بار است با یک نرم افزار کار می کنید از نوار ابزار که در سمت چپ در دسترس است ابزار create Circles , Ellipses and Arcs را انتخاب کنید البته می توانید از کلید F5 هم استفاده نمایید سپس از گوشه شماره دو همانطور که در شکل می بینید دایره داخلی را رسم نمایید و سپس اینکار را برای مربع بیرونی از گوشه ی شماره یک انجام بدهید

حالا باید به تغییرات لازم در این دو دایره که ترسیم نموده ایم بپردازیم برای اینکا ابتدا یکی از دایره ها را انتخاب می نماییم

برای انتخاب عناصر در صفحه ی کاری از ابزار select and transform objects استفاده نمایید البته ناگفته نماند که می توانید برای این کار از کلید کنترلی F1 استفاده کنیم
پس از انتخاب با زدن کلید کنترلی و ترکیبی Ctrl+ Shift +F به Fill and Stroke می رویم که در آنجا با هر سه تب موجود کار داریم

[عکس : 8.jpg]

در تب اول با کلیک بر روی علامت × رننگ میانی دایره انتخاب شده را حذف می کنیم سپس همینطور که این پنجره Fill and Stroke باز است دایره بعدی را انتخاب کرده و از تب اول Fill باز علامت × را می زنیم حالا رنگ میانی هر دو دایره را حذف کرده ایم و باید سراغ تب سوم " stroke style “ برویم تا ضخامت خط دور این دو دایره را مشخص نماییم برای اینکار در قسمت width مقدار عددی 8.5 پیکسلرا وارد می کنیم و از قسمت Join تب اول از سمت چپ یعنی Miter Join و از قسمت Cap تب میانی آن یعنی Butt Cap را فعال می نماییم

در اقع این دو گزینه ی آخر تاثیر چندانی بر کار فعلی ما ندارند اما زمانی که به مرحله طراحی برگه های رنگی پارسیکس رسیدیم اینها تاثیر قابل توجه ای بر کار ماخواهند گذاشت و اینکه شما کدام یک از این گزینه ها را فعال یا غیر فعال می کنید به سلیقه شما در کار و نوع کاریکه انجام می دهید دارد چون این دو گزینه به ترتیب نحوه ی اتصالات را در کنج های کار و انتهای یک پاره خط را تعیین می کنند

[عکس : 9.jpg]

از تب میانی " Stroke paint “ می توانید رنگ مورد نظر برای خط دور را تعیین کنیم البته من برای سرعت عمل بیشتر و تطابق کامل کارم با لوگوی پارسیکس ابتدا یک Screenshot از آن تهیه نمودم و آن را مستقیما در کنار کاری که طراحی می کنم قرار داده ام تا در مواقع لزوم مثلا همین الان " برای انتخاب رننگ " نمونه های لازم را در دسترس داشته باشم من برای انتخاب رننگ چه در مرحله fill و چه در مرحله انتخاب در خط دور ،‌ مسیر کوتاه تری را طی کردم

به این ترتیب که برای انتخاب رننگ داخلی پس ار انتخاب آیتم مورد نظر با استفاده از ابزار قطره چکان که در قسمت نوار ابزار و در سمت چپ /پایین قرار دارد بر روی رنگ مورد نظر از Screenshot تهیه شده کلیک می کنم ، البته خواهید دید که استفاده از این روش در تعیین رننگ برگه های لوگو چقدر در سرعت انجام کار ما محسوس است

برای تعیین رننگ خط دور همان کار را انجام می دهم با این تفاوت که این بار کلید Shift را پایین نگه می دارم و سپس بر روی رننگ مورد نظر کلیک می کنم به این ترتیب رنگ مورد نظر برای خط دور را تعیین می کنیم پس از این مراحل شما می بایست نمونه ای مانند آنچه در شکل زیر می بینید را بدست آورده باشید



***************

حتما با من موافقید نمونه ای که اکنون مشغول طراحی آن هستیم از نظر کیفیت چند سر و گردن از نمونه ی نقطه بیتی اش که در نرم افزار گیمپ طراحی شده با لاتر است این اختلاف در شکل رو برو کاملا محسوس است شما با داشتن یک سند مناسب به فرمت مناسب خیال خود را راحت کرده اید که اگر زمانی بخواهید به عنوان مثال در یک بیلیورد تبلیغاتی به ابعاد چند ده متر بکار ببرید مشکلی ندارید سند شما یک سند چند منظوره است برای چاپ در ابعاد چند سانتی متر و یا چند صد متر

****************

[عکس : 10.jpg]

نوبتی هم باشه نوبت فراهم کردن مقدمات کار برای طراحی گلبرگ های لوگوی پارسیکس رسیده طبق روال قبل برای رسیدن به یک نتیجه متناسب و درست ابتدا خطوط راهنمای لازم را در محل مناسب قرار می دهیم

اول این را بگویم که حتما اینبار تعدد خطوط راهنمایی که در کار قرار می دهیم یک کاربر غیر حرفه ای را تا حدودی سردرگم و پریشان خواهد می کند اما واقعیت این است که برای من به تجربه ثابت شده است که اگر یک کار دقیق که بعدا بتوان از آن به عنوان یک سند اصلی استفاده کرد بهترین راه استفاده از خطوط راهنما در یک صفحه ی کاری تنظیم شده برای همان کار می باشد .

با همین فرض به کار ادامه داده و خم ابرو نمی آوریم خط کش های زیر را به ترتیب به صفحه ی کاری بیاورید و سپس و با دوبار کلیک سریع بر روی آنها مقدار لازم را در ویزاردی که باز می شود وارد کنید تا در جای مناسب قرار گیرند :

برای خط کش های عمودی از سمت چپ به ترتیب موارد زیر را به موارد قبلی اضافه کنید :

138.50 – 150.33 – 154.20 – 170.50 – 179.50 – 195.80 – 199.67 – 211.50 و سپس از خطکش افقی برای وارد کردن خطوط راهنما به ترتیب زیر استفاده کنید :

238.50 – 242.50 – 250.50 – 278.00 – 299.00 – 353.00

تا شکل تا وضعیت به مانند شکل زیر در آید :

[عکس : 11.jpg]

حالا باید دت بیشتری داشته باشیم چون کارای مهم تازه شروع شده ، باید با استفاده از ابزار create Rectangles and squares یا فشردن کلید میانبر F5 مستطیلی را مطابق شکل زیر رسم کنید دقت کنید که در شکل من چهار گوشه ی این مستطیل را برای دید بهتر علامتدار کرده ام و به ترتیب زیر عمل می کنیم :



گوشه ی شماره یک : از محل تقاطع خطکش 3 عمودی با 9 افقی

گوشه ی شماره دو : از محل تقاطع خطکش 11 عمودی با 9 افقی

گوشه ی شماره سه : از محل تقاطع خطکش 3 عمودی با 6 افقی

گوشه ی شماره چهار : از محل تقاطع خطکش 11 عمودی با 6 افقی

برای کنترل بهتر روی این مربع باید ضخامت این مستطیل را یک پیکسل در نظر بگیریم پس با زدن Ctrl+ Shift +F به قمسمت Fill and Stroke رفته و از برگه ی stroke style همانطور که می دانید این کار را انجام می دهیم من برای دید بهتر ترجیح دادم که رننگ سفید را برگزینم شما هم هر طور راحتید عمل کنید

من در شماره گذاری چهار خط راهنمای دور صفحه ی کاری را در نظر نگرفته ام چون عملا در کار ما تاثیری ندارند اینم از تصویر وضعیت فعلی :

[عکس : 12.jpg]

در این مرحله پس از انتخاب مستطیل یک ، Edit path nodes or control handles را از نوار بزار فعال کنید در شکل زیر این ابزار را با رننگ سبز علامتدار کرده ام تا ببینید وبا فعال کردن آن ابزارهای کنترل بیشتر مربوطه در دسترس قرار می گیرند

یک نکته :

ببینید بیاییم با خودمون رو راست باشیم ، اگر می خواهید در اپراتوری یک نرم افزار گرافیکی " گرافیک ترسیمی " یک حرفه ای به حساب بیایید و تقریبا از عهده ی جمع بیشتری از پروژه هایی که به شما محول می شوند بربیایید

فراموش نکنید که کلید این کار در تسلط بیش از پیش شما در بهره گیری از این ابزار است اگر در کار با Nod ها یعنی همان نقاط کنترلی و Handles که همان اهرم های کنترل خطوط دو سمت یک نقطه است می باشد هر چه بهتر و سریعتر عمل کنید خواهید دید که دیری نمی گذرد که شما هم یک کاربر حرفه ای شده اید و صد البته این ممارست باید در قالب پروژه های مشخص و هدفمند باشد یعنی همیشه سعی منید یک کاری را شروع و تمام کنید ،‌ رهایش نکنید تا به نتیجه برسد

[عکس : 13.jpg]

خوب اگه تا اینجا منو تحمل کرده باشید باید بگم شما ارده ی خوبی دارید چون من همیشه همینقدر موشکافی می کنم

باید بگم خسته نباشید و اگر موافقید برویم سراغ ادامه ی کار کافیه با انتخاب مجدد مستطیل خود یک بار کلید Convert selected object to path را بزنید

[عکس : 14.jpg]

با اینکار مستطیل از حالت یک شیء واحد به مسیر تبدیل می شود در واقع در این حالت است که می توانیم همه نوع تغییری را روی آن اعمال نماییم با کمی دقت سعی کنید که با استفاده از موس قسمت میانی خط مابین نقاط 1 و 2 را کمی به سمت بالا حرکت دهید میبینید که خط ما به منحنی تبدیل شده است و با حرکت مختصری رو به بالا اهرم های کنترل دستی نیز خودشان را به شما نمایش می دهند

این اهرم ها عصای دست ما هستند آنها برای کمک به ما آمده اند پس نباید بی تفارت از کنارشان عبور کنیم . به شکل زیر نگاه کنید :

[عکس : 15.jpg]

حالا باید هندل شماره ی یک به محل تقاطع خطوط راهنمای 10 افقی و 3 عمودی ببریم و هندل شماره ی دو را به سمت بالا و راست یعنی محل تقاطع خطوط راهنمای 10 افقی و 11 عمودی ببریم

حالا میریم سراغ نقاط و خطوط دیگر شما اول مطابق شکل زیر نقاط 3 و 4 را به ترتیب نقطه ی چهار را به تقاطع خطوط راهنمای 6 افقی و 9 عمودی نقطه ی سه را به تقاطع خطوط راهنمای 6 افقی و 5 عمودی جابجا کنید

[عکس : 16.jpg]

سپس مطابق شکل زیر که در آن نمایش داده ام ابتدا هندل را مانند روش قبل نمایان کنید و سپس هر هندل را همانطور که از عدد 01 الی آخر علامت گذاری کرده ام به هم وصل کنید به این شکا که هندل شماره ی 01 به تقاطع 01 و الی آخر من محل های اتصال که همان تقاطع خطوط راهنما هستند را با دابره های سبز دور زرد علامت گذاری کرده ام ببینید :

[عکس : 17.jpg]

بعد از اینکه تمام تغییرات گفته شده را اعمال کردیم حاصل کار ما به شکل زیر در خواهد آمد

[عکس : 18.jpg]

به جرات می توانم بگویم اگر بتوانید بدون راهنمایی های این مقاله تمام این مراحل را مجددا انجام بدهید شما می توانید تقریبا مانند یک حرفه ای گلیم خود را از آب بیرون بکشید چون تا اینجا با بسیاری از موارد پر کاربرد دست و پنجه نرم کرده اید

خوب اول ضخامت خط دور این گلبرگ را به ترتیبی که قبلا یک در نظر گرفته بودیم به 5 ارتقاء بدهید و سپس با انتخاب قطره چکان و در حالتی که گلبرگی که درست کرده ایم در حالت انتخاب قرار دارد بر روی رننگ مورد نظر خود کلیک می کنیم تا رننگ میانی گلبرگ را مشخص کنیم قبلا هم گفتم که من برای سهولت در انتخاب رننگ یک نمونه از لوگوی پارسیکس را در کنار همین پروژه قرار داده ام در واقع من برای انتخاب هر رنگ روی همان رننگ در نمونه ای که دارم کلیک می کنم تا عین همان رننگ باشد

برای خطوط دور هم که حتما می دانید همان روش با این تفاوت که در زمان نتخاب رنگ کلید shift از صفحه کلید را پایین نگه می داریم حالا من ابن کار را انجام داده ام ببینید

[عکس : 19.jpg]

دو بار روی برگه کلیک کنید تا هندل های لازم برای چرخاندن تصویر در چهار وجه گلبرگ ها نمایان شوند

ما مرکز صقل برگه ی پارسیکس را از میان خودش به مرکز دایره منتقل کردیم تا با کپی گرفتن از هر گلبرگ و دوران دادن آن حول همین محور برگه های بعدی را دور دایره مرکزی قرار دهیم

به ترتیبی که می بینید عمل کنید ضمنا برای اینکه یک گلبرگ جدید داشته باشیم کافی است یک بار پس از انتخاب گلبرگ کلید ترکیبی Ctrl+D را فشار بدهیم تا یک کپی از آن تهیه شود

[عکس : 20.jpg]

خوب واقعیت این است که راحت تر از آن است که فکر می کنید چون ما نیاز نیست که زحمتی برای این کار بکشیم به این صورت که می گویم عمل کنید

***

خوب ناراحت نشوید همیشه کمی تنوع به کارتان بدهید و لبخند بزنید

البته اگر فکر نمی کنید با طناب من به چاه می روید دنبال من بیایید

***

حالا گلبرگی را به دقت و حوصله تهیه نموده ایم را انتخاب می کنیم به تعداد 7 مرتبه کلیدهای ترکیبی Ctrl+D را فشار بدهید حالا می دانیو با گلبرگ اول 8 گلبرگ روی هم داریم خوب که خصوصیات عین هم دارند یعنی آنچه که برای ما در حال حاضر مهم هست مرکز صقل است که در مورد همه ی نمونه های ما الآن در مرکز دایره ی میانی واقع شده است

خوب روی گلبرگ کلیک کنید صبعا بالاترین گلبرگ انتخاب می شود حالا ترکیب کلید های Shift+Ctrl+M را فشار می دهیم تا ویزارد Transform برایمان باز شود حالا به برگه ی Rotate می رویم و در قسمت Angle مقدار 45 – را وارد می کنیم و روی تکمه Apply را می زنیم

همانطور که می بینید برگه اول درست در محلی که باید بماند قرار می گیرد و ما برای تنظیم محل آن به هیچ وجه وقت خود را حدر نمی دهیم و ضمنا اطمینان داریم که در جای مناسب قرار گرفته چون ما اصلا به چشم خود اصمینان نداریم و در یک پروژه ی مهم باید هم همینطور باشد

جای تردیدی وجود ندارد که کارفرمایان از هیچ بی دقتی و خطایی چشم پوشی نمی کنند در ضمن من که نمی خواهم در یک کار تجاری مهم به جای کسب در آمد و رضایت سفارش دهنده متحمل خسار ت ناشی از خطای چشم خود شوم

شما نیازی نیست این ویزارد " Transform “ را ببندید بلکه به ترتیب با انتخاب برگه هایی که روی برگه اول ایجاد کرده ایم و وارد کردن اعدا مناسب به ترتیب زیر و Apply کردن تمامی برگه ها را در محل مناسب قرار می دهید

45 - ، 90 - ، 135 - ، 180 - ،‌ 225 - ، 270 - ، 315 -

اگر از اول این اعداد را به صورت مثبت وارد می کردید یعنی 45 ، 90 و ... همین نتیجه را داشتید با این فرق که گلبرگ ها از سمت خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت چیده می شدند

[عکس : 21.jpg]

راستی از برگه های این ویزار " Transform “ هیچ موقع غافل نباشید چرا که تا اونجایی که من تجربه دارم در بدترین جاها به کمک تان خواهند آمد و به مانند یک کلید طلایی عمل می کنند و به شما امکان می دهند که کار های جادویی انجام بدهید

" حالا من یه چیزی گفتم "

حالا من به تعداد لازم این کار را تکرار کرده ام و در ضمن به روشی که عنوان شد رننگ ها را نیز مطابق با نمونه ای که داشتم تغییر داده ام حالا فکر می کنم می تونیم یه کم بریم عقب و به کار دقیق و بی نقص خودمون نگاه کنیم

[عکس : 22.jpg]

البته چند تا کار کوچک مونده که فکر می کنم شما حالا دیگه نیازی به کمک برای انجامشان ندارید به عنوان مثال با کمی حوصله خواهید توانست دو هاله ی کم رننگ که روی دوتا از برگه های لوگوی پارسیکس وجود دارد را به راحتی و با فعال کردن نقاط کنترلی و کاربرد هندل ها به شکل مورد نظر در اورده و در جای مناسب قرار دهید

با همه ی ای احوال من ترجیع می دهم که یک راهنمایی کوچک تصویری به شما ارائه کنم

برای این کار روی همان بر گه ای می خواهید کار کنید یک کپی از خودش تهیه کنید یعنی کلید Ctrl+D سپس با زدن کلید ترکیبی Shift+Ctrl+F و استفاده از برگه Stroke paint رننگ دور را حذف کنید سپس همانطور که گفته شد Nodes فعال نموده و با کار کردن روی آنها شکل مناسب و مورد نظر را تهیه کنید مانند شکل زیر :

[عکس : 23.jpg]

فکر نمی کنم که چندان برای شما هم خوشایند باشه که بیش از این در مورد کارهایی که یاد گرفته اید مرتب صحبت کنم

خوب حالا من چند قدمی از سیستم دور می شوم و یک نگاه خریدارانه به لوگوی زیبای پارسیکس می کنم

انصافا قشنگه باید به آقای باغومیان تبریک گفت

[عکس : 24.jpg]

امیدوارم که که این مقاله کوچک مورد توجه دوستداران و حامیان نرم افزارهای باز متن قرار گرفته باشد

و سروران گرامی نقایص آن را به حساب کم توجهی و بی دقتی حقیر نگذارند شاد و پیروز باشید

آلبرت اینشتن می گفت : سعی نكنید موفق باشید، سعی كنید مفید باشید
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.guilug.org">www.guilug.org</a><!-- w -->
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-06-07, 08:12 PM,
ارسال : #7
 
تاپيک چسبناک شدSmile

بسيار ممنون از تمامي دوستاني که زحمت ميکشند و مقاله هاي لينوکسي مي نويسندSmile

لطفا قبل از اينکه سؤالات خود را در انجمن مطرح کنيد،‌حتما قوانين انجمن‌ها را مطالعه فرماييد.
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-06-11, 03:20 AM,
ارسال : #8
 
سلام
ممنونم از آقای کارگر به جهت چسبناک کردن این تاپیک
خوب همونطور که قول داده بودم ادامه میدم
این بار می خوام تکلیف خودمون رو با نکته ای کوتاه اما بسیار کار آمد در نرم افزار Inkscape ارزیابی کنیم منظورم با هم یعنی به کمک شماست ( قرار شد که دوستان علاقه مند همکاری کنند مگه نه ؟! )
خوب اصل مطلب اینه :
یکی از موارد پر کاربرد در طراحی گرافیک بوسیله نرم افزار های گرافیک ترسیمی خصوصا در زمان ارایه یک پروژه چاپی که متنی هم باشد ،‌ از بین بردن خطوط بین کارکترهای یک کلمات است (‌ منظور همان خطی است که بعد از دادن یک خط دور به کلمات ،بین حروف تشکیل دهنده آنها به وجود می آید )
کاملا واضح است علت این امر این است که نرم افزار ،‌تصور می کند باید دور هر چیزی را یک خط دور بدهد و طبعا به دور هر حرف چون به عنوان یک کارکتر مجزا از دیگر حروف در نظر گرفته می شود هم یک خط دور کامل ایجاد می کند
اینکار معمولا ظاهر ناخوشایندی به کار ما می دهد
برای رفع این مشکل در نرم افزار Correl Draw ما از مسیر Arrange/shaping/weld
اما در نرم افزار Inkscape اینکار از محل دیگری و به صورت مطلوب تر انجام می شود
این روش را از مقاله ی شما ره ی 2 آموزش Inkscape SVG vector دنبال کنید

آلبرت اینشتن می گفت : سعی نكنید موفق باشید، سعی كنید مفید باشید
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.guilug.org">www.guilug.org</a><!-- w -->
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-06-11, 11:20 PM,
ارسال : #9
 
البته من نمی دونم چسبناک چیه! ولی ظاهرا چیز خوبیه. ولی اینکه آقای Mkargar بیاد و یه کار خوب بکنه من یه کم بعید می‌دونم و هر کاری می‌کنم نمی‌تونم باور کنم. ولی در هر حال از این دوست عزیز و این مقاله زیباشون (نخسوزن که از کورل هم تعریف کردن) صمیمانه تشکر کرده و منتظر دیگر مقالاتشون هستم.



یک میهمان همیشگی
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


رفتن به انجمن :


کاربران در حال مشاهده موضوع : 1 مهمان