انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: نرم افزارهای آزاد و تحریم ایران
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح

مهمان

چرا زبان فارسی در فهرست زبان های OO.o 2.0 نیست؟ چرا دانلود Java از ایران ناممکن است؟ چرا فارسی و ایران از فهرست های SuSE حذف شده اند؟ چرا در اوبونتو دیگر امکان انتخاب فارسی به عنوان زبان پیش فرض هنگام نصب وجود ندارد؟ یعنی حتّی جامعه ی نرم افزار های آزاد هم ایران را تحریم کرده است؟ و آیا این با نفس آزادی در تضاد نیست؟
فهرست زبانهای فارسی OO.o 2.0 چیه؟ پروژه ترجمه مستندات OpenOffice.org که وجود داره. زبان فارسی رو هم میشه در تنظیمات از قسمت Languages اضافه کرد. اگر درست یادم باشه از 2.1 اضافه شد. در مورد Java یا SUSE یا اوبونتو (که این آخری رو درست نمی‌دونم) چون اینا محصولات شرکتهای آمریکایی هستند و آمریکا هم یک سری تحریمهایی علیه ایران داره بعضی شرکتها به روشهای مختلف علیه ایرانی‌ها تحریم اعمال می‌کنن. اینکه حتی مطابق این قوانین کار این شرکتها لزومی داره یا نه نمی‌دونم اما بطور معمول وقتی تحریمی اعمال میشه مردم عادی هم باید یه جوری صدمه بخورن و در عذاب باشن. نمیشه که شما ایرانی باشی و به زندگی عادی‌ات برسی که.
در مورد اینکه جامعه نرم‌افزارهای آزاد ایران رو تحریم کرده یا نه باید بگم با توجه به چهار آزادی اساسی بطور کلی کشور یا جامعه‌ای قابل تحریم نیست. اما در مورد نفس آزادی نمی‌دونم. سوال فلسفیه و من فلسفه بلد نیستم. به نظر میاد یه سری از این محدودیتها مثل چیزایی که تو بخش Embargoی توزیعهایی مثل Fedora یا SUSE نوشته با GPL در تضاد هستن. میشه از FSF سوال کرد.
ما در OOo زبان اضافه نمی کنیم بلکه تعیین می کنیم که از زبان فارسی سیستم استفاده کنه که این از قسمت tools -->languge-->CTL هستش.
وقتی میگن تحریم فکر کنم باید برای همه نوع تحریم خودمونو آماده کنیم - مگه شما نمخواین روی پای خودتون وایستین - پس یا علی ...
درباره اوبونتو می تونید اینجا رو مطالعه کنید :
<!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.ubuntu-ir.org/index.php?topic=1064.0">http://forum.ubuntu-ir.org/index.php?topic=1064.0</a><!-- m -->
----------
در ضمن این هم جواب مدیر سایت اونجا بوده :

من این تاپیک رو قفل میکنم که وقت و انرژی دوستان بیش از این به بیراهه نره!

و این هم جواب قانع کننده ان مدیر :

== مشکل کجاست؟ ==
مشکل خیلی ساده است! مثل همیشه کم کاری! همونطوری که cheshmak تو یه پست دیگه پاسخ داد، مشکل فقط اینه که بسته نصاب اوبونتو به طور کامل ترجمه نشده و ترجمه موجود قدیمیه و بنابراین مثل از خیلی از زبانهای دیگه که ترجمه‌های قدیمی داشتن حذف شده

و این :

== راه حل مشکل چیست؟ ==
ساده است! همت کنید و بسته debian-installer رو ترجمه و بروزآوری کنید. مطمئن باشید که به محض تکمیل و بروزآوری زبان فارسی رو در نصاب اوبونتو خواهید داشت.

در مورد جاوا من هیچ تخصصی ندارم پس نظری نمی دم .
موفق باشید .
این سوال رو قبلا دو سه بار جای دیگه دیده بودم و نظرم رو گفته بودم. منظورم آزاد بودن نرم افزار آزاد با تحریم چه رابطه ای داره!

ببینید، نرم افزار آزاد در چهارچوب قوانین کشورش خودش رو تعریف کرده و معتبره. لایسنس داره. اول از قانون کپی رایت استفاده میکنه، روی محصول ادعای کپی رایت میکنه، و بعد با همین ابزار تمام اختیاراتی رو که میخواد به کاربرهاش میده و بطور قانونی ازش دفاع میکنه و این اختیار رو میگیره که کسی بتونه این اختیارات رو از محصول حذف کنه. به این میگن کپی لفت!
یعنی از قانونی و ابزاری که بعنوان هدف و اولویت اولش برای وضع محدودیت و اعمال مالکیت فکری وضع شده در جهت عکس استفاده میکنه. چون این قانون چنین امکانی رو بهش میده. بنظر من مسلما اگر چنین امکانی وجود نداشت، امروز بجای جنبش نرم افزار آزاد به این شکل، جنبش ضد کپی رایت و حامیان لغو این قانون رو داشتیم. البته بازهم اونها سعی میکردن ابتدا و شاید تنها، از ابزارهای قانونی برای به نتیجه رسیدن جنبش استفاده بکنن.


نرم افزار آزاد هیچوقت فراتر از قانون کشورش نرفته، چون هیچ حرکت و نهاد دیگه ای هم که بخواد قانونی باشه نمیتونه بره. چهارچوب قانونی نرم افزار آزاد یک زیرمجموعه ای از قوانین کشورش هست.
تحریم در سطح بالاتری وضع میشه و اگر حکومت بخواد میتونه اعمال قدرت کنه و بصورت قانونی همه رو مجبور به پیروی ازش بکنه.
نرم افزار آزاد بطور کلی اصلا وارد چنین سطوحی نمیشه، گرچه ممکنه اعتراضهایی باشه، تا اجباری نباشه ازش پیروی نکنن، نظر خودشون رو داشته باشن، قانون و سیاست حکومت رو به چالش بگیرن، و غیره، اما همهء اینها در حیطهء عملی و قانونی بدون اعتبار هست تا زمانی که به نتیجهء قانونی نرسیده. بنده شخصا در یکی از سایتهای اصلی نرم افزار آزاد (شاید FSF بود) مقاله هایی در انتقاد از سیاستهای دولت در خیلی موارد نظامی دیدم. مثلا دربارهء حمله به عراق که کاریکاتور هم براش گذاشته بودن توی سایت. مشخصه که با تمام اینها مخالف هستن؛ اما تمامش در حد نظر شخصی و در چهارچوب آزادی عقیده و بیان و اختیاراتی که دموکراسی قانونا به مردم میده هست.

ببینید مثلا نرم افزار آزاد از نظر قانونی و جایی که قدرت اعمال و ابزار رسمی و قانونی داره چی هست؟ بسادگی، GPL میگه نرم افزار تحت این لایسنس چه اختیاراتی رو باید به کاربر بده. همین! چیزی بیشتر از این نیست. نمیگه این نرم افزار باید به تمام ساکنان کرهء زمین بطور یکسان و بدون تبعیض داده بشه. بلکه میگه کاربرانی که این نرم افزار رو دریافت میکنن چه اختیاراتی دارن. اصلا این در حد یک لایسنس نرم افزاری نیست که بخواد همچین چیزهایی رو تعیین بکنه و در سطوح دیگه نظر و حکمی بده؛ چنین امکانات و قدرت و اعتبار قانونی ای نداره.
اینکه نظر شخصی استالمن و نرم افزار آزادیها چی هست و چیکار میکنن مسئلهء جداگانه ای هست. اونها هم نمیتونن از قوانین کشورشون تخلف کنن و اگر بکنن تحت پیگرد قرار میگیرن.

حالا این تحریمها درحال حاضر در چه سطح و گستردگی ای وضع شده و آیا اجباری صورت گرفته که بعضی شرکتها بهش تن دادن، یا نه محض خودشیرینی یا حتی حمایت و موافق بودن شخصی با سیاستهای حکومتشون اینکار رو کردن چیزیه که بنده نمیدونم. ضمنا لزوما همه چیز و هر فعالیتی که شامل این تحریمها قرار نمیگیره. ممکنه یک شرکتی مجبور باشه بخشی از فعالیتهاش رو با کشورهای مورد نظر محدود بکنه، یک شرکت دیگه هم ممکنه هیچ تغییری نیاز نداشته باشه.

آمریکا قوانین گسترده و پیچیده ای داره. بطور مثال یک زمانی قوانین شدیدی تحت عنوان محدودیت صدور جنگ افزار وجود داشت؛ احتمالا زمان جنگ سرد! بطوریکه مخترع pgp بخاطر افشا و فروش محصول خودش بطور عمومی تحت پیگرد قرار گرفت و مدتها یه پاش توی دادگاه بود تا سرانجام بی خیالش شدن (بعضی میگن چون سازمانهای اطلاعاتی روش شکستن این رمزگذاری رو بدست آوردن). بعد از پیگرد مجبور شد نسخهء محدود شده ای از نرم افزار رو که طول کلید کمتری داشت بفروشه.
البته محصول ایشون آزاد نبود؛ بعدها با تقاضاهای مکرر نرم افزار آزادیها موافقت کرد و این محصول رو بصورت نرم افزار آزاد درآورد که gpg پیاده سازی گنوی اون هست.
هرکسی هم این محصول رو بعنوان یک کاربر خریداری بکنه یا بهرحال دریافت بکنه، اختیاراتی رو که لایسنس بهش میده داره؛ اما نمیتونه از قوانین کشورش تخطی کنه و مثلا اون رو به کسی در کشور دیگه ای که تحت تحریم یا محدودیت قانونی هست بده یا بفروشه.
البته قوانین محدودیت صدور جنگ افزار مدتهاست که تعدیل شدن و دیگه به اون صورت شدید و گستردهء اون زمان وجود ندارن.
اما اگر تحریم باشه، نرم افزار نمیتونه از نظر قانونی جلوش رو بگیره. در عین حال نرم افزار آزاد هنوز آزاده و چیزی از اون نقض نشده. اما میشه گفت از نظر اصول اخلاقی و نظر شخصی بسیاری از نرم افزار آزادیها و روح عدالت طلبی و ضد استثماری اونها، به احتمال زیاد بعضی چیزها نقض شده؛ گرچه قادر به جلوگیری ازش نیستن! مگر اینکه مثل سیستم کپی لفت یک راه قانونی دیگری براش پیدا کنن و یا ترفندهای دیگری مثل توزیع در کشورهای دیگری که تحت/پیرو قوانین ایالات متحده و تحریمهای بین المللی نیستن.
قوانین پیچیده و ظریف هستن. منهم نمیدونم دقیقا این تحریمها چی میگن. فقط میدونم خیلی از اونها با روشهای مختلف دور زده میشه. این مشخصه که آمریکا اجازه نمیده دشمنی که برای خودش فرض کرده از امکاناتش و منابعش بطور رایگان یا غیررایگان استفاده کنه. مثلا پنهای باند و امکانات یک شرکت آمریکایی توسط ایرانیها استفاده بشه. اما شما اگر اون محصول رو از جای دیگه گیر بیارید فکر نمیکنم تحت محدودیتی چیزی باشه و در لایسنسش مثلا ایران رو نام برده باشه بعنوان کشوری که مستثنی شده!!