انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: آیا فلسفه لینوکس زیر سوال رفته؟
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
سلام به همه دوستان لینوکسی!
من مدت زیادی نیست که با لینوکس آشنا شدم. ولی تو همین مدت کم با موضوعات ضد و نقیض زیادی روبرو شدم. از طرفی شعار پدید آورندگان و استفاده کنندگان لینوکس رو می بینم و می شنوم که میگن فلسفه ایجاد لینوکس اینه که ما یه سیستم عامل رو به رایگان بین همه مردم دنیا پخش کنیم تا هم خودشون استفاده کنن و هم به بقیه بدن و در صورت ایجاد تغییر یا ارتقا دادن ، مجدداً منتشرش کنن. خوب این خودش خیلی قشنگ و جذابه و به سرعت آدم رو جذب می کنه. از طرفی هم می بینم که یک سری توزیع ها و نرم افزار های لینوکس هم مثل ویندوز پولی عرضه میشن! این یعنی چی؟ آیا این جور نرم افزار ها و توزیع ها اصلاً تو دنیای لینوکس جایی دارن؟ آیا باعث نمیشن که فلسفه لینوکس زیر سوال بره؟ البته منظور من شرکت های پشتیبانی که در ازای ساپورت پول می گیرن نیست.
میشه یکی منو روشن کنه؟

مهمان

یه ضرب المثل هست که می‌گه «رم یه روزه ساخته نشده».
جامعه نرم‌افزارهای آزاد هم طی ۲۰ سال اخیر رشد بیش از هزار درصد داشته. اگر به گذشته و حال خوب نگاه کنید می‌بینید که آینده از آن ماست! ;-)


راستی بد نیست یه چیزایی مثل این رو هم ببینیدSadمایکروسافت اوپن سورس)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.microsoft.com/opensource/default.mspx">http://www.microsoft.com/opensource/default.mspx</a><!-- m -->

جاوا رو هم که اطلاع دارید روند آزاد سازی‌ش از چند سال پیش شروع شده و طی سال‌های آینده کاملاً آزاد خواهد شد.
همه به باید به این سمت بیان، حالا باهوش‌ترها زودتر اقدام می‌کنند(قبلاً کرده‌اند) بعضی‌ها به‌خاطر آرمان‌هاشون و بعضی‌ها به‌خاطر منافع مادی‌شون، بعضی‌ها هم وقتی دیدن چاره‌ای ندارند و در حال حذف از بازار هستند، اون موقع اقدام می‌کنند.

مهمان

اون Sad که در پیغام بالا می‌بینید به خاطر پشت سر هم قرار گرفتن دو نقطه «:» و علامت پرانتز باز «(» بود.
اوپن سورس شدن مایکروسافت(گرچه هنوز در حد یه نمایش‌ه) ناراحتی‌ای نداره.
شما معنی واژه freedom را با free اشتباه گرفتید... آزاد بودن به معنای پول درآوردن نیست... شما وقتی پول اون لینوکس را دادید که در واقع پشتیبانی اون هست.. میتونید اونا مانند سایر نرم افزارهای آزاد توش تغییرات بدید و حتی به بقیه هم بدید ولی اگه بقیه مشکلی پیدا کردند ... دیگه از پشتیبانی خبری نیست...
دلیل نداره کسی که کاره انسان دوستانه و خدا دوستانه میکنه از گشنگی بمیره...
بلعکس هم با نرم افزارهای آزد من کار میکنم .. اما پول در میارم .. اما دوست دارم ثروتمند بشم.. ولی ثروتمند بودن طوری نیست.. پس هرکه ثروت میخواهد را با بیل گیتس مقایسه نکنید.. بیل گیتس طرز فکر و سیاستش و نوع پول درآوردنش کثیفه .. که خوب این محصولاتش را هم به گند میکشونه
در مقابل کسی مثل ریچارد استالمن دوست حتی خدمتکار هم یا گارسون رستوران هم باشه راضیه .. پس دلیل نمیشه هرکسی دوست نداره از لحاظ مالی مانند ریچارد باشه.. بیل گیتس حسابش کرد اون اینطوری دوست داره .. من ثروت دوست دارم ولی اینا هیچ کودوم ارتباطی با نرم افزار آزاد پیدا نخواهد کرد
چونکه با نرم افزار آزاد هم میشود میلیاردر شد مانند رد هت
پس منظورتون اینه که این پول ، همون هزینه پشتیبانی هست که پیش پیش گرفته میشه. درسته؟
ولی با وجود اینهمه توزیع رایگان ، پولی بودن این جور توزیع ها اصلاً جالب نیست. راستی ردهت چطوره؟ در مقایسه با پارسیکس
پولی که اونها میگیرن برای کمپایل و در اختیار گذاشتن و پشتیبانی است و هیچ اشکالی هم نداره چون شما حق دارید کاملا مشابهش رو خودتون کمپایل کنید یا از کسی که کرده بگیرید (CentOS رو نگاه کن). اگر هم نظرت اینه که پولی بودن اینجور توزیع ها اصلا جالب نیست یک راه حل خوب داره: از این توزیع ها استفاده نکن (: اینکار باعث تقویت لینوکس هایی می شه که اندیشه آزادی توشون با رایگان بودن هم همراه شده؛ مثلا دبیان.
این توزیع‌های غیررایگان لینوکس، فکر می‌کنم همراهشون نرم‌افزارهای غیرآزاد هم هست، پس تعجبی نداره که پولی باشه. تازه همشون (یا لااقل اکثرشون) مخصوص سرور هستند نه دسکتاپ(یا بهتر بگیم کلاینت). من دو تا توزیع RHEL و SLES رو میشناسم، اولی مخفف RedHat Enterprise Linux و دومی مخفف SUSE Linux Enterprise Server هست و مال شرکت Novell هست.
الان دیگه توزیعی به اسم ردهت (RedHat) وجود نداره. در واقع به دو شعبه تقسیم شده: Fedora که مخصوص دسکتاپ هست و رایگان. RHEL که مخصوص سرور هست و غیر رایگان. شرکت گوگل از RHEL استفاده می‌کنه(با وجود قیمت بسیار بالایی که RHEL داره).
اما توزیع‌های رایگان هم برای سرور موجود هست. مثل Debian (که توی همین سایت استفاده میشه) و CentOS که مبتنی بر RHRL هست اما رایگان (و البته بدون پشتیبانی شرکت ردهت).
نقل قول :فلسفه ایجاد لینوکس اینه که ما یه سیستم عامل رو به رایگان بین همه مردم دنیا پخش کنیم
نه این جمله کاملا غلطه.
رایگان بودن هدف نبوده. آزادی بوده. حداقل از دیدگاه نرم افزار آزاد.
ضمنا نرم افزار غیرآزاد رایگان هم داریم.
ولی این رایگان بودن برای نرم افزار آزاد هیچ ارزشی نداره.

هرچند هدف نرم افزار آزاد رایگان بودن نبوده و نیست، و آزادی هست، اما این آزادی خودش باعث شده که قیمتها خیلی پایین بیاد و در مواردی در حد رایگان بشه.
وگرنه شما میتونید برای نرم افزار آزاد هم هر مقدار پولی رو که دوست دارید طلب کنید (البته برنامه همراه با سورسش - نه اینکه کد اجرایی برنامه رو سوا بفروشید و برای سورس یک مبلغ بزرگ جدا درنظر بگیرید (این یک حقه هست!!)).
ولی معمولا فقط وقتی میتونید این مبلغ بالا رو بگیرید که فرضا برنامهء سفارشی نوشته باشید و هنوز نسخه ای دست کسی نباشه که بخوان از روش کپی کنن.
علاوه بر پشتیبانی، بعضی وقتا مردم حاضرن پول بیشتر قابل توجهی هم بدن و یه چیزی رو بصورت آماده و راحت و از جای معتبر تهیه کنن.
البته این پولها معمولا به حد قیمت های نرم افزارهای انحصاری نمیرسه. در یک حد معقول هست و نمیتونه از هزینهء مورد انتظار برای آماده سازی و ارسال به اضافهء مقداری سود بیشتر باشه.
البته اینها تاجایی بود که بنده اطلاع داشتم و به ذهنم میرسید.
کلا در نرم افزار آزاد، تجارت همه جانبه، اونهم با سود بالا، مستقیما از راه نوشتن نرم افزار برای انتشار، اولویتی نداره و هدفی نبوده. هدف اصلی آزادی هست که گاهی راه رو بر این جنبهء مادی میبنده. بالاخره جاهایی نمیشه هم خدا رو داشت و هم خرما رو!
در این دنیای نسبی نمیشه همه رو راضی کرد و همه چیز رو باهم داشت. وگرنه همه همه چیز رو باهم داشتن!
ولی نرم افزار آزاد به اینکه نرم افزارش درصورت امکان و عدم تداخل با آزادی، قابل استفادهء تجاری هم باشه خیلی اهمیت میده و یکی از شروطش عدم وجود محدودیت برای نوع استفاده هست. یعنی اینکه فرضا از نرم افزار آزاد بتونن برای کاربردهای تجاری استفاده کنن و هر نوع فروش و پشتیبانی خاصی رو هم بتونن براش انجام بدن.
جایی که شما بتونید در عین دادن آزادیهای لازم (که مجوزهای نرم افزار آزاد مثل جی پی ال میدن) کسب درآمد دلخواه هم بکنید، بسیار مطلوب و در واقع موفقیت کامل تر و مستحکمتری برای نرم افزار آزاد هست.
اما این سودها تنها برای برنامه نویسان نیست؛ بلکه بطور کلی اجتماع مهم هست. کاربران، مدیران، تجارت ها. همهء کسانی که بنوعی از نرم افزار آزاد استفاده و کسب درآمد میکنن.
اگر اجتماع از نرم افزار آزاد در مجموع سود ببره؛ مسلما حمایت کافی برای بقا و توسعهء اونهم بسیار محتمل خواهد بود.
ممنون از همه دوستان
کاملاْ‌توجیه شدم!