انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: نصب گراب روی ‍پارتیشن روت
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
موقع نصب گراب معمولاْ سوال می‌شود که گراب روی MBR نصب شود را پارتیشن روت. من همیشه MBR را انتخاب می‌کردم ولی متوجه نشدم نصب آن روی پارتیشن روت چه استفاده‌ای دارد. چه مواقعی استفاده می‌شود و حسن آن چیست.
نصب گراب روی MBR این امکان رو به شما میده که هنگام بوت سیستم عاملتون رو انتخاب کنید
اين درست ولي سوال من اينه كه نصب اون روي پارتيشن روت به چه دردي ميخوره. فكر نمي كنم يك آپشن گذاشته باشند كه يك كار بي‌فايده انجام بده.
برای وقتی استفاده می‌شه که شما یک نرم‌افزار boot loader ثالت روی سیستم دارید.
hadian نویسنده :اين درست ولي سوال من اينه كه نصب اون روي پارتيشن روت به چه دردي ميخوره. فكر نمي كنم يك آپشن گذاشته باشند كه يك كار بي‌فايده انجام بده.

منظورتون رو از کار بیهوده متوجه نمیشم‌ !
بنظر شما اینکه آپشنی در اختیار کاربر بزاریم تا سیتم عامل قبلیش از بین نره بیهودس ؟!
این دقیقا همون کاریه که ویندوزد میکنه . یعنی بدون در نظر گرفتن اینکه شما سیتم عامل دیگه ای دارید یا نه تمام اطلاعات MBR رو پاک میکنه و اطلاعات خودش رو مینویسه . در نتیجه سسیتم عامل های قبلی دیگه بوت نمیشن
mostafa_cpp عزیز سوال من دقیقاْ تایید نوشته شما است. فقط می‌خواستم ببینم مورد استفاده اون چیه؟ البته آلن جواب دادند ولی اگر شما یا یکی از دوستان بتونید توضیحات بیشتری بدین خیلی مفید خواهد بود. چون خیلی‌ها را دیدم که اصلاْ از این موضوع و دلیل اون خبری ندارند.
نمیدونم آیا ابن آپشن وقتی مفیده که مثلاْ یک لینوکس نصبه و بخواهیم لینوکس دیگری اضافه کنیم بدون اینکه روی گراب لینوکس قبلی چیزی بنویسد؟
سلام آقای هادیان

تا حالا از نرم افزار های Boot Manager استفاده کرده اید؟ فرض کنیم فعلا شما یکی از آنها را دارید اگر گراب را روی MBR نصب کنید اتفاقی که می افتد این است که نرم افزار فعلی شما از بین می رود (چون این نرم افزار ها کد خود را روی MBR می ریزند)

یک کاربرد دیگر هم هست: فرض کنید فعلا ویندوز Xp دارید و می خواهید لینوکس (یا فری بی اس دی) خودتان را با لودر ویندوز لود کنید! کافیست آنرا روی First Sector of boot partition نصب کرده و سپس با dd یک image به اندازه 512KB از اول پارتیشن بوت لینوکس خود بگیرید و مثلا به نام BOOTSEC.LIN در C:\ ذخیره کرده و سپس یک خط برای بوت لینوکستان به فایل boot ini اضافه کنید.

یک کاربرد دیگر: فعلا روی سیستم Fedora دارید و می خواهید Debian هم نصب کنید ولی نمی خواهید که بوت منیجر فدورا از بین برود.
در صورتی که گراب روی پارتیشن root نصب شود لینوکس بوت نخواهد شد و این طبیعیه. چون بایوس کنترل رو به برنامه روی MBR منتقل می کنه. این آپشن برای کاربرد chain-loading تعبیه شده. بدین ترتیب که شما از قبل بوت لودری روی MBR دارین که به هر دلیلی نمی خواین ورش دارین٬ در عوض می خواهید با انتخاب گزینه ای از اون grub اجرا و از اونجا لینوکس بوت بشه.
ممنون.