انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: لینوکس به چه دردی میخوره؟
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
صفحات : 1 2 3
سلام، حدود یکسال هست که از انواع توزیع های لینوکس استفاده می کنم (اوبونتو، مینت، فدورا و این اواخر زورین)، اما واقعاً نمیدونم چه مزیتی بر ویندوز داره؟؟
- تنوع نرم افزاری که از ویندوز خیلی کمتره (در همه زمینه ها مخصوصاً گیم).
- یه برنامه یا یه درایور (مثلاً کارت گرافیک) هم بخوای نصب کنی، کلی دردسر و دنگ و فنگ و مراحل پیچیده داره (تا الان من که موفق نشدم از کارت گرافیک nVIDIA استفاده درستی بکنم)، برعکس ویندوز که هرچه نرم افزار و درایور که بخوای راحت و پاکیزه نصب میشه.
- اکثر توزیع ها، بطور پیش فرض، خیلی از فرمت های صوتی و تصویری معروف و پرکاربرد رو پشتیبانی نمیکنن. (بین توزیع هایی که من استفاده کردم فقط Linux Mint 14 kde DVD این عیب رو نداشت)
- هنوز توی لینوکس خیلی از کارها رو باید با تایپ دستور انجام داد. ( که هم تخصص بیشتر میخواد و هم حوصله بیشتر )
- و ...
۱- تنوع نرم افزاری منظورت چیه؟ مثلا مثل ویندوز هزارتا برنامه برای پخش موسیقی موجود باشه؟ مثل winamp jetaudio wmplayer ... ؟
نه اینجا این مدلی نیست. اینجا هر کس بخواد کمکی بکنه و نرم افزار تهیه کنه به جای این که بره چرخ رو از نو اختراع بکنه میاد و به پروژه های موجود کمک میکنه. برای همینه که یه mplayer هست که از شیر مرغ تا جون آدمی زاد رو میخونه. یا یه vlc هست که علاوه بر خوندن هر نوع فرمت صدا و تصویر، convert و stream و ... هم انجام میده. اگه شما خوشت میاد صد جور نرم افزار نصب کنی روی سیستمت و هردفعه از یکیش خسته میشی میری سراغ اون یکی، قطعا لینوکس به درد شما نمیخوره. چون ما اینجا از این خز بازیا نداریم. در مورد بازی هم تا حدودی حق با شماست. البته جدیدا شرکت هایی مثل valve دارن بازی هاشون رو برای لینوکس هم انتشار میدن. ولی تا اون موقع میتونید از wine برای نصب بازی ها و یا هر نرم افزار ویندوزی دیگه روی لینوکس استفاده کنید.

۲-خودت بلد نیستی عزیز دلم :دی
عوض این که بخوای خودت کار رو انجام بدی برو توی گوگل بگرد ببین چطوری باید نصب رو انجام بدی. بهم بگو توزیعت در حال حاظر چیه تا بهت بگم چطوری باید نصب کنی

۳- فرمت های صوتی و تصویری که شما دنبالش هستید تحت مجوز های غیر آزاد منتشر میشن. توزیع های لینوکس به طور پیش فرض فقط نرم افزار های آزاد رو همراه دارند و برای پشتیبانی از اون فرمت ها شما نیاز دارید اون ها رو خودتون نصب کنید ( در مورد لینوکس مینت هم این موارد به طور پیش فرض از قبل نصب شده بوده) . مثلا شما کافی بود نرم افزار smplayer یا vlc رو نصب کنید. هرچی که نیاز داشتید با همون ها قابل اجرا میبود. به علاوه این که اوبونتو خودش یه سیستم نصب اوتوماتیک برای این جور چیزا داره که هروقت بهش بر بخورید بهتون میگه چی کار کنید.
۴- میتونی اون کار ها که نیاز به تایپ دستور دارند رو انجام ندی. (در اون صورت سیستم عاملت با ویندوز فرق چندانی نخواهد داشت).
یکی از ابزار های قدرت در لینوکس،‌خط فرمان هست که شما نمیتونید اون رو با خط فرمان در ویندوز مقایسه کنید. اصولا خط فرمان خیلی خیلی کار ها رو راحت میکنه. حوصلش رو ندارم مثال بزنم. وقتی یاد بگیرید باهاش کار بکنید اون وقت منظور من رو درک خواهید کرد.
ممنون که جواب دادی، اما:
1- نرم افزارها قابلیت ها و امکانات متفاوتی دارن، انسان ها هم سلایق متفاوتی دارن، پس فقط یه نرم افزار برای یه کار خاص خیلی ها رو راضی نمیکنه (با Vlc کار کردم، خوبه، اما از KmPlayer راضی ترم). و یا خیلی وقتا برای انجام یه کاری دنبال نرم افزارش میگردی، اما کمتر به نتیجه مطلوب میرسی. (مثلاً یه فیلترشکن خوب و کارآمد در حد Hotspot Shield و یا نرم افزار مدیریت دانلود قوی و قابل برنامه ریزی در حد Internet Download Manager و ...)
2- معلومه که اول کار بلد نبودم، اما هم توی گوگل گشتم و هم توی انجمن های لینوکسی (از جمله همین technotux) مطرح کردم، راهنمایی هایی شد اما نتیجه ای نداشت. ( اما چند سال پیش، اولین روزهایی بود که با چیزی به اسم کامپیوتر آشنا می شدم، ولی توی ویندوز XP راحت درایورها رو نصب میکردم)
3- لینوکس مینت رو به همین صورت از سایت خودش دانلود کردم، اگر توی مینت این اتفاق افتاده، پس توی توزیع های دیگه هم می تونه اتفاق بیفته.
4- دلیل اقبال اکثریت کاربرا به ویندوز که بعد از سیستم عامل Dos عرضه شد، گرافیکی بودن و عدم نیاز به تایپ دستور بود. طوریکه هنوز هم بالاترین تعداد کاربر با فاصله زیادی از رقبای دیگه رو داره. (هرچند هنوز هم میشه از این قابلیت تایپ دستور توی ویندوز استفاده کرد، اما اگر استفاده هم نشه اتفاق خاصی نمی افته)
1- نظر شما واسه خودت مهمه نه تولید کننده ی نرم افزار. خودشت نماید؟ استفاده نکن. کسی شمارو مجبور نکرده. امن ترین و بهترین فیلترشکنی که میتونی ازش استفاده کنی Tor + obsfproxy هست که نرم افزار آزاد هست. نرم افزار مدیریت دانلود قابل برنامه ریزی؟ JDownloader . گرچه من به شخصه ترجیه میدم از یه چیزی مثل axel استفاده کنم که حتی حجمش به ۱۰۰ کیلوبایت هم نمیرسه اما خداست. باز خوشت نیومد میتونی از Kget استفاده کنی.
۲- راحت تر از ویندوز، لینوکسه که خودش درایور ها رو همراه هسته داره و البته شما همین الان هم درایور آزاد Nvidia رو همراه سیستمت داری اگه سیستمت به روز باشه و اگه به دنبال نصب درایور غیر آزاد اون هستی باید شخصا انجام بدی. (بگو در حال حاظر توزیعت چیه تا بگم چه باید انجام بدی)
۳- هر توزیعی سیاست های خودش رو داره و برای پیشبرد اهداف خودش قدم بر میداره. مینت دوست داره این نرم افزار هارو بزاره؟ خب بزاره. به تخم چپم که میزاره. یه بابای دیگه هم نمیپسنده که به به طور پیش فرض از این گونه نرم افزار های غیر آزاد پشتیبانی کنه. به شما ربطی نداره. همینه که هست. (ایالات متحده از کاربرانی که از کدک های mp3 استفاده میکنن میخاد که یه مجوز استفاده رو تایید کنن که یه قانونه. حالا شما تو ایران زندگی میکنی فردا تماس میگیرم میگم واسه این که اینجاست و مملکتش هیچ قانون کپی رایت درست و حسابی نداره یه توزیع بدن که همش روش باشه،)
۴- دلیل اقبال کاربر ها از داس به ویندوز، تاجر بودن آقای گیتس و سیاست های تجاری و طرفند های پیشرفت بیشترش بود. اون بابا یه شرکت داشت. میخاست مشتری جذب کنه جیبش رو پر پول کنه این کار رو کرد. توسعه دهنده های لینوکس برای کاری که انجام میدن پولی دریافت نمیکنن و اصلا هم براشون مهم نیست افرادی که با دمپایی ابری های ویندوز حال میکنن با لینوکس حال بکنن یا نه.

ببین قرار نیست همه لینوکس کار بکنن. همون طور که قرار نیست همه مهندس یا دکتر بشن. دکتر مهندس شدن سختی داره، تلاش کردن نیاز داره، همه از پسش بر نمیان. به هر حال جامعه به نون وا و راننده تاکسی هم نیاز داره (فکر میکنم پاراگراف آخر جوابتون را کاملا بهتون رسونده باشه)
rayan7 نویسنده :نرم افزارها قابلیت ها و امکانات متفاوتی دارن، آنسان ها هم سلایق متفاوتی دارن، پس فقط یه نرم افزار برای یه کار خاص خیلی ها رو راضی نمیکنه
توی ویندوز واسه آب خوردن هم یه نرم افزار ساختن. واسه تنفس یه نرم افزار دیگه. توی لینوکس یه نرم افزار هست که آبت میده، غذا میده، تر و خشکتم میکنه. همش رو با هم یه جا بهت میده. اصولا کسی نمیره پروژه های تفکیک شده بنویسه. همه با هم کار میکنن.
چرا اینجور جواب میدی آخه؟ خوبه که فحش و ناسزایی نگفتم، اونوقت چی میشد؟ اعصاب نداریا ... .
معلومه که کسی رو مجبور نمی کنن از سیستم عامل خاصی استفاده کنه، اما باید اشکالات و معایبش از نظر کاربرای مختلف گفته بشه تا هم پیشرفت بیشتری داشته باشه و هم کاربرای بیشتری رو بتونه جذب کنه. نظر کاربر هم برای سازنده باید مهم باشه، چون نرم افزار رو برای کاربر می سازه. (اگه توسعه دهنده هاش هم مثل تو در جواب انتقادها و نظرات کاربرا بگن «به تخم چپم» که همین کاربرای فعلیش رو هم از دست میده!!)
در ضمن خیلی دوست دارم لینوکس بتونه کمبودهاش رو برطرف کنه، چون به شخصه دوست دارم از سیستم عامل و نرم افزارهای آزاد استفاده کنم، تا از سیستم عامل و نرم افزارهای کرک شده. اما نمی تونم بی خیال انتظاراتم از سیستم عامل مورد استفاده بشم.
من کاری به نیت آقای بیل گیتس ندارم. مهم، نتیجه کار اون توی زندگی منه.
پاراگراف آخر هم لابد منظورت اینه که من نونوا یا راننده تاکسی ام که طرف کارای مهندسی و تخصصی (در اینجا لینوکس) نباید برم. اما باید بگم تکنولوژی و سیستم عاملی موفقه که بتونه از نیازهای نونوا گرفته تا نیازهای دکتر و مهندس رو پوشش بده و همه رو راضی نگه داره. اگر لینوکس در این زمینه موفق بود، حداقل کاربرای اروپا و آمریکا به جای پرداخت هزینه بالای خرید ویندوز، از سیستم عامل آزاد و رایگان لینوکس استفاده میکردن.
البته این رو هم بگم که ارزش بالای کار کسانی که توی زمینه سیستم عامل و نرم افزارهای آزاد کار میکنن رو نادیده نمی گیرم و قابل تقدیر میدونم. و باز هم بگم اگر لینوکس نیازهای کاری منو برطرف کنه قطعاً گزینه اول من لینوکس خواهد بود.
بزار ریز تر بشیم
دقیق و دقیق بگو چی میخای،چی کار میخای بکنی
دقیقا دنبال چی میگردی تا بگم چیکار باید بکنی
دقیقا بگو مثلا میخام فلان کار رو انجام بدم یا فلان چیز چرا اینطوریه یا چجوریه تا حکمتش رو بگم برات

شما داری از ویندوز میای اینجا،انتظاراتی که از ویندوز داری رو نمی تونی از لینوکس داشته باشی،همچنین برعکس

بگو دیقا مشکلاتت چیه
شما اومدی کلی گویی میکنی،بعد هم میگی لینوکس به چه درد میخوره،این هم جوابش بود

دقیقا بنویس توزیعت چیه تا یهت بگم
من پرسیدم به چه دردی میخوره، نگفتم به هیچ دردی نمیخوره که...، اگر نظرم این بود که دیگه اصلاً نیازی به طرحش توی انجمن نبود، خواستم مشکلاتش ( از نظر خودم و به عنوان یک کاربر یک ساله لینوکس) رو مطرح کنم تا شاید راه حلی پیدا بشه (اگر توسعه دهنده ها هم نظرات کاربرای ایرانی رو توی انجمن های لینوکسی می خوندن عالی میشد).
الان هم از زورین استفاده می کنم و هم از Linux Mint 14 kde ، اما از بین این دوتا مینت رو بیشتر می پسندم.
بیشترین استفاده هایی که از لپ تاپ میکنم؛
1. وب گردی (نیاز به فیلترشکن قابل اعتماد و دانلود منیجر قدرتمند و قابل برنامه ریزی)
2. کارهای دفتری (نیاز به مجموعه نرم افزاری آفیس به کارآمدی Microsoft Office که متأسفانه توی LibreOffice این کارآیی رو ندیدم).
3. تماشای فیلم ( همونطور که گفتم VLC خوبه اما هنوز در حد KMPlayer که اونم رایگانه نیست ).
4. بازی؛ که توی این قسمت دوتا مشکل دارم، یکی تنوع پایین بازی های لینوکسی و یکی دیگه هم اینه که لپ تاپم دوتا کارت گرافیک داره، یکی اینتل و یکی هم nVIDIA ، دوستان در مورد پروژه Bumblebee توضیحاتی دادن که بر اساس اون پیش رفتم اما باز هم نتیجه ای نگرفتم و نتونستم از کارت گرافیک nVIDIA استفاده ای بکنم. (البته اون موقع از اوبونتو 12.04 استفاده می کردم)
1. دانلود منیجر خفن میتونید از Jdownloader استفاده کنید. پیشنهاد من Kget هست.
برای نصب Jdownloader این توس مینت دستورات رو داخل ترمینال وارد کنید:
کد :
sudo add-apt-repository ppa:jd-team/jdownloader
sudo apt-get update
sudo apt-get install jdownloader-installer

2.میتونید Microsoft Office رو روی لینوکس نصب کنید با استفاده از wine . گرچه من تو این چند سال که کار میکنم و با LibreOffice آشنایی خوبی دارم تنها چیزی که توی Microsoft Office دیدم فقط ضعف بوده. LibreOffice ترفند های مخفی ای داره که برای استفاده از اون ها باید توی گوگل بگردید. (چنتا از مشکلاتتون با Libreoffice رو مطرح کنید ببینم چیا هستن)

3. VLC فراتر از یک نرم افزار پخش فیلم هست. VLC یه free software (نرم افزار آزاد) هست در حالی که KMPLAYER فقط یه freeware (نرم افزار رایگان) هستش. بگید دقیقا چه انتظاراتی از VLC دارید که اون ها رو نمیتونه براورده کنه تا بگم چه باید کرد. با این حال نرم افزار SMPlayer رو هم نصب کنید و بررسی کنید.

۴. من نرم افزار Bumblebee رو شخصا نصب کردم و بر روی لینوکس بازی Mafia II که نسخه ی ویندوزی اون هم هست رو بدون هیچ مشکلی اجرا کردم و بازی با اون فوق العاده لذت بخش بود.
برای نصب اون اینجا رو بخونید که به خوبی توضیح داده:
توی مینت
<!-- m --><a class="postlink" href="http://azadrah.net/2012/04/install-and-use-bumblebee-nvidia-optimus-linux-equivalent/">http://azadrah.net/2012/04/install-and- ... quivalent/</a><!-- m -->
لب کلام، اینه که از دید اکثر کاربرا (بیشتر تازه کار) این سوال مطرحه و به نظر من تا حد زیادی درست هست و نمیشه جوابی بهش داد!!
ولی باید دنبال علت گشت و توجیه قضیه مسئله رو حل نمیکنه. شما بیشتر منظورت کاربرپسند بودن سیستم عامل و عمومیت داشتن در کارها (از بازی گرفته تا شاید انجام کارهای تخصصی) هست. حرفت درسته و آقای Timmy Tumer هم خب یه کاربر حرفه ای هستند و براشون این مسائل حل شدست.
من یه مثال بزنم. الان آندروید رو شما ببینید. اکثر کسانیکه گوشی آندروید دارند اصلا اطلاعی از سیستم عامل و درایورها و بقیه قضایا ندارند و همه چیز از بلوتوث، وای فای و ... خوب باالطبع کار میکنه. منظور دوست عزیزمون هم همینه. چرا ما باید جبهه بگیریم؟
چرا اندروید همه چیزش کار میکنه؟ چون شرکت تجاری سازنده ی قطعات سخت افزاری میاد درایور های سخت افزارش رو برای اندروید منتظر میکنه و اون رو از پیش روی اون نصب میکنه. چرا مک بوک نصبش انقدر سادست؟ چون اپل تمام درایور های مورد نیاز نصبش رو برای کامپویتر های مک داخل سیستم عامل از پیش قرار داده
حالا شما بیا همون مک رو روی یه پی سی نصب کن! ببین چه افتضاحی میشه. بیا اندروید رو روی یه دستگاه نصب کن که اندروید از قبل روش نبوده، ببین چه مشکلی براش پیش میاد. من همین اندروید رو روی n900 نصب میکنم، حتی تماس صوتی هم نمیتونی باهاش برقرار کنی!
حالا شما خود لینوکس رو نظاره کن،‌شما این رو روی هر کامپیوتری که نصب میکنی (از کامپیوتر های مک گرفته تا پی سی و SPARC و IA32 و غیره ) از پیش بدون مشکلی بالا میاد و حتی نیاز به نصب درایور هم نداری! (ممکنه گاهی اوقات مشکلاتی باشه که با انتشار نسخه های جدید تر هسته این مشکلات هم برطرف میشه).
بیا این رو مقایسه کن با مایکروسافت ویندوز که اصلا این طور نبوده و نیست. و شما در اکثر موارد نیازمند نصب درایور هستید (اخیرا در نسخه های جدید ویندوز برخی از درایور ها از قبل قرار داده شده)

فکر کنید... مشکلاتی که شما دارید مشاهده میکنید مشکل جامعه ی کاربری گنو/لینوکس نیست، مشکل اصلی شرکت های تجاری هستند که اونطور که باید برای این سیستم عامل بهایی نمیزارن، با همه ی این مشکلات میبینین که وقتی لینوکس اجرا میشه بدون مشکل درایور اجرا میشه دراکثر موارد.
اما کی این وسط مقصر اصلی هست؟ مایکروسافت!
مایکروسافت با پرداختن باج و دادن امتیازات به شرکت های تولید کننده ی سخت افزار/لپ تاپ/پی سی/... از اون ها میخاد که دستگاهاشون رو با برند مایکروسافت بدن بیرون، بر روی لپ تاپ ها و پی سی ها ویندوز از پیش نصب شده قرار بدهند و گاهی اوقات سخت افزار رو جوری طراحی کنن که فقط با سیستم عامل مایکروسافت کار کنه (مثال اون soft modem ها هستن)
یکی از جدیدترین ترفند های این کثافت، secure boot (restricted boot) هستش. به ظاهر برای امن کردن رایانه ها ساخته شده،اما در حقیقت میاد رایانه ها رو مجبور میکنه فقط و فقط سیستم عامل ویندوز رو اجرا کنن! یعنی شما دیگه نخاهی توانست روی اون لینوکس نصب کنی (که البته امکان پذیر هست ولی دیگه نه به اون سادگی قبل) حالا کیه که این وسط داره چوب لای چرخ لینوکس میکنه؟ با همه ی این مشکلات باز هم ما سر و پا ایستادیم و با این مایکروسافت تخم سگ مقابله میکنیم.
به نظر من این که همه تقصیرها رو بندازیم گردن ماکروسافت درست نیست. چرا آندروید پیروز شده (من آندروید رو برای این مثال میزنم که همه رو موفقیتش توافق دارن). خوب شرکت های لینوکسی هم میتونن به سازنده های سخت افزار پول بدن (نه باج) تا سیستم عاملشون رو از پیش نصب کنند روی پی سی ها، مثل کانونیکال، ولی موضوع اینه که به گفته دوستمون لینوکس هنوز اون طور که باید و شاید کاربر پسند نشده، البته یه نکته ظریف اینجا مطرحه و اون اینه اون چیزی که Timmy بهش اشاره میکنه در واقع خود هسته لینوکس هست بیشتر و از این جهت فکر میکنم حق با ایشونه و اون چیزی که rayan7 عزیز دنبالشه نرم افزارهای کاربردی هست و یا احتمالا درایورهای سخت افزار. خوب من الان چند تا مثال میزنم واضح:
نرم افزار autocad, sap, etabs ... و خیلی از این دست نرم افزارهای تخصصی که حتما شما هم میتونید چند تاش رو نام ببرید، خوب برای لینوکس نیست دیگه. حالا شما با wine بیا اجراش کن. یا مثلا همون vlc و Kmplayer و حتی kget و اینها خوب برای ویندوز هم موجود هستند. سوال دوست عزیزمون اینه که لینوکس به چه دردی میخوره و ما باید قبول کنیم که لینوکس درسته که مزیتهای زیادی داره ( که از نظر من عمده ترینش همون کدباز بودن اون هست) ولی خوب ما باید ضعفهاش رو هم قبول کنیم. حالا این ضعفها شاید بخاطر کارخانه سازنده قطعات سخت افزار باشه، ولی به هر حال وجود داره...
سلام مجدد. من امروز وارد مینت شدم که راهنمایی هایی که گفتی رو امتحان کنم اما دیدم رزولوشن صفحه نمایش از ۷۶۸ * ۱۳۶۶ به ۴۸۰ * ۶۴۰ تغییر کرده. توی قسمت تنظیمات Display and Monitor هم رفتم اما فقط دوتا گزینه ۴۸۰ * ۶۴۰ و Disabled رو داره. لطفا راهنماییم کنید... .
مدل دقیق لپتاپت رو بنویس تا ببینم چی میگه
البته اگه بلد بودید یه پارامتر به بوت کرنل اضافه کنید خیلیییییی عالی میشد. ولی واقع نمیدونم چجوری بهتون بگم پارامتر nomodeset رو به کرنل اضافه کنید.
ebe79442114 نویسنده :نرم افزار autocad, sap, etabs ... و خیلی از این دست نرم افزارهای تخصصی که حتما شما هم میتونید چند تاش رو نام ببرید، خوب برای لینوکس نیست دیگه. حالا شما با wine بیا اجراش کن. یا مثلا همون vlc و Kmplayer و حتی kget و اینها خوب برای ویندوز هم موجود هستند. سوال دوست عزیزمون اینه که لینوکس به چه دردی میخوره و ما باید قبول کنیم که لینوکس درسته که مزیتهای زیادی داره ( که از نظر من عمده ترینش همون کدباز بودن اون هست) ولی خوب ما باید ضعفهاش رو هم قبول کنیم. حالا این ضعفها شاید بخاطر کارخانه سازنده قطعات سخت افزار باشه، ولی به هر حال وجود داره...

توی ویندوز بگرد دنبال پایداری! پایداری سیستم خیلی مهمه! وقتی یه سیستم عامل نمیتونه چندین روز بدون مشکل روشن بمونه بدون این که مشکلیب راش پیش بیاد به چه درد میخوره؟ من میخام یه سیستم امنیتی برای تنظیم کنم که همیشه و بدون وقفه به کارش ادامه بده. اگه قرار باشه هنگ کنه، گیر کنه، قاطی کنه،‌سرویس هاش گه گیجه بگیرن و نیاز به ریست باشه به چه درد میخوره؟ وقتی یه نرم افزار روی سیستم نصب میکنم و برای این که اون نرم افزار درست کار بکنه نیازه که تمام سیستمعامل رو از نو ریست کنم به چه درد میخوره (مقایسه با لینوکس که هر کدوم از سرویس ها به طور مجا قابل ریست هستن بدون نیاز به ریست کامل سیستم عامل)

توی ویندوز بگرد به دنبال چیزی مشابه با iptables
بگرد به دنبال bash
بگرد دنبال خیلی چیز های دیگه که توی لینوکس هست و اونجا نیست. خیلی از مزیت ها به طور پیش ساخته توی سیستم عامل هستن. مثل امنیت بالا که جلوگیری میکنه از ویروسی شدن سیستم عامل (در حالیه که ویندوز کاملا بی در و پیکر هستش و چپ و راست ویروس میگیره!)

میخام برم مهمونی برگشتم بقیش رو توضیح میدم.
منم همین رو میگم. ولی باید بحث سیستم عامل رو از نرم افزار جدا کنیم.
حقیقتش من خودم ویندوز رو پایدارتر می دونم، با وجود نرم افزارها و بازی های متعددی که روش نصب می کنم و کار زیادی که ازش می کشم، شاید سالی یک بار هم نیاز نمی بینم تعویضش کنم.همین اواخر فدورا نصب کردم اما بیشتر از دو سه روز دوام نیورد. با اوبونتو هم کلی اوضاع داشتم، حالا هم نوبت مینته که اذیت بکنه.
دلیل اینکه ویروس بیشتری برای ویندوز وجود داره اینه که سیستم های خیلی بیشتری روشون ویندوز نصبه و طبیعتاً ویروس ها بیشتر برای نفوذ به ویندوز نوشته میشن. (یه مثال ساده ش اینه که جیب بری توی خیابونهای شلوغ و پر جمعیت بیشتر اتفاق می افته)
در ضمن لپ تاپ من فوجیتسو مدل LifeBook AH531/GFO هست.
منظور از پایداری یعنی شما سه ماه کامپیوترت رو بدون اینکه ریستش کنی یا خاموشش کنی بزی کار کنه و مشکلی براش پیش نیاد
در ضمن اون که شما نتونستی با فدورا دووم بیاری مشکل از بی سوادی خودتون بوده عزیز من
دبیان رو شما یه بار برای همیشه نصب میکنی! حتی برای نصب نسخه های جدید ترش هم نیازی نیست اون را مجدد نصب کنی
دلیل ویروس هم ساختار سیستم عامل هست نه همه گیری اون
ویندوز از اول ساختار مجوز های *** داشته،گنو لینوکس هم از اول به طور کاملا منطقی و علمی پایه گذاری شده،جوری که برای ایجاد هرگونه تغییر تو ساختار سیستم نیاز به مجوز روت هست و غیر از اون نمیشه
بهتره بدونی که یه ویرووس روی یه سرور بیشتر میتونه مخرب باشه تا یه کامپوتر خانگی و این در حالیه که حدود ۸۰ درصد بازار سرور ها دست گنو/لینوکس و گنو/یونیکس هستش

*** پست شما توسظ dbkashaf ویرایش شد!
نظر لطفتونه! البته همچین بی سواد هم نیستیم آقای متخصص!
وقتی هیچ چیز اضافی روی فدورا نصب نکرده باشم و هیچ چیزی رو هم حذف نکرده باشم و فقط گشتی توی قسمت های مختلف زده باشم اما بعد از دو روز فقط والپیپرش بالا میاد و دیگر هیچ! از بی سوادی منه یا از ناپایداری و قابل اعتماد نبودن سیستم عامل؟ چند سال پیش که از الان هم بی سوادتر! بودیم به هیچ عنوان با همچین پدیده غریبی توی ویندوز برخورد نکردیم.
یا مثلاً همین مشکل تازه ای که توی مینت باهاش برخورد کردم، آخه برام سؤاله که چطوری وقتی چیزی رو حذف نکردم و تنظیماتی هم تغییر ندادم یه هو وقتی میرم سراغش رزولوشنش به هم ریخته باشه و هیچ گزینه دیگه ای هم به جز Disabled برام نگذاشته باشه!! آخه این کجاش پایداریه؟؟
با اوبونتو هم مشکلاتی از این قبیل داشتم که توی انجمن هم مطرح کردم و پیگیر شدم اما نشد که نشد ... .
صندوق پیام های خصوصی رو چک کنید
صفحات : 1 2 3