انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: ؟
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
يه سؤال برام پيش اومده
نرم افزار ها ی کد باز مثل mozilla , kde ,gnome ,wine , ...اصلا منبع درامد دارن؟
چون که اين نرم افزار ها رو ميشه رايگان download کرد پس چطوری پول در ميارن؟!!
نسخه تجاری دارن؟
:wink:
این یه بحث مفصل داره! :lol:
نوید اطلاعات خوبی در این مورد داره!
ببین جنبش بازمتن یا گنو اومدن برای این که کامپوتر رو همگانی کنند ، از یک طریق با قیمت رایگان برای کسانی که مثل من بی پولند و از طرف دیگه برای خوره ای کامپوتر که هکر نام دارند تا با خیال راحت بشینن و برنامه بنویسن اون هم گروهی ...

بگذریم... این سؤال برای ریچارد استالمن هم پیش اومده بوده! پس Emacs رو که شاهکار ویرایشگر متن اون موقع بوده روی نوار به قیمت 150 دلار میفروشه تا کسایی که نمی تونند از اینترنت بگیرند از این طریق دریافت کنند. وبه عنوان اولین فروشنده ی محصولات منبع باز شناخته می شه..
بعد هاهم همین روال وجود داشته شرکت های بزرگ در کمال دست ودل بازی آخرین محصولاتشون رو رایگان در اختیار من بی پول قرار میدن ، خوب من های بی پول مگه چقدریم؟ اما در کنار این کار رایگان برای شرکت ها و سازمان های بزرگ خدمات مربوط به محصولشون رو ارائه می کنند ، برای بهتر فهمیدن یه سازمان با 50تا کامپوتر که نمی تونه تمام کارهای کامپیوتر رو خودش انجام بده چون اون کامپیوتر رو آورده که کارهاش رو بهتر و سریع تر انجام بده پس میره مثلا با زوزه قرار داد می بنده که یکسال این 50تا کامپیوتر رو پشتیبانی فنی کنی و 50000دلار بهش میده ... حالا یک وزارت خونه یا یه سازمان بزرگتر رو در نظر بگیرید .. چه سودی به جیب این شرکت ها میره؟!!
البته امروزه یک سری شرکت ها هم مثل SUN که سودشون رو دارن می کنند میان و برنامه های کاربردی رایگان و منبع آزاد میدن مثل OpenOffice .
این رو هم باید بگم که اکثر برنامه های قابل دانلود رو روی سی دی هم ارائه می کنند مثلا همین فایرفاکس یا توزیع های لینوکس یا openOffice بعضی از برنامه ها هم باقیمت کمتر ارائه میشن اما بازمتن هستند و خوب از نمونه های سورس بسته ارزان تر هستند.
یه وقت های هم یه آدم هایی پیدا می شن که عاشق کامپیوتر هستند و کارشون چیز دیگه ای هست و میان یه نرم افزار سورس آزاد میدن بیرون و غوغا به پا میکنند مثل ایان مورداک نویسنده ی دبیان که کارش تو یه شرکت کامپیوتری هستاما به لینوکس و دبیان ربطی نداره.
و البته مورد دیگه ای باعث می شه یه نرم افزار رایگان ازآب دربیاد اینه که روش صد نفر کار کردن و هر کدوم یه کاری انجام دادن و این باعث شده ارزون تموم بشه .

این بحث خیلی مفصل هست و من امروز کمی مشکل وقت دارم اما فردا پس فردا بهتر و بیشتر توضیح می دم. البته تو سایت OpenSource.org یک رشته مقاله به نام Haloween که همون جشن هالووین هست وجودداره که به بررسی این مسئله هم پرداخته .
با یه مثال از اریک ریموند میرم تا فردا .. اریک مدل پول در آوردن رو به دوشنبه بازار های خیابونی تشبیه کرده اما ودل مایکروسافتی رو به پول درآوردن کلیسای اعظم قرون وسطی!!
فردا میگم چه فرقی دارن..


امیدوارم نوشته هام خستتون نکرده باشن

مهمان

ریچارد استالمن از اضافه کردن قسمت‌هایی از برنامه که مشتری‌ها می‌خواستند پول در می‌آورده. یعنی با فروختن نسخه‌ی اصلی نرم‌افزار امرار معاش نمی‌کرده. مثلاً من می‌گم که فلان قسمت را می‌خوام برنامه فلان داشته باشه، و من باید برای این قسمت پول بپردازم. نه برای نسخه‌ی اصلی برنامه. و جالب این که بعد از این که من برای فلان قسمت پول دادم و به نسخه‌ی اصلی اضافه شد، احتمالاً در دسترس بقیّه مردم هم قرار می‌گیره. البتّه این جریان مربوط به خیلی وقت پیش هست.
این رو کجا دیدید شما؟
در جواب دوستمون به طور موردی :
wine زو شرکت کدویورز پشتیبانی می کنی همونی که CrossOverOffice رو بیرون داده .
اما Gnome و KDE رو یه مجموعه ای از افراد دارن توسعه اش می دند و البته اون شرکت های بزرگی که کارشون بالینوکس هست مثل ردهت یا زوزه هم بهشون کمک مالی می کنند چراکه با توسعه ی این محیط ها لینوکس و در نهایت سرمایه ی اون ها هم توسعه پیدا می کنه اما خیلی از کارهارو افرادی گمنام و بدون پول انجام می دهند.

مهمان

[ltr]
one of fsf.org articles!
[/ltr]
مثال هاي ديگه اي هم هست
يكيش Zend يا همون شركت توسعه دهنده php هست كه بعضي ابزارها براي افزايش performance براي php رو به صورت پولي ارايه ميده و گمون ميكنم Open source هم نيستن