انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: اعداد فارسی
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
سلام
من وقتی اعداد فارسی رو با کلیدهایی که در بالای حروف هستند، تایپ می کنم مشکلی نیست
ولی وقتی که اعدا فارسی رو از قسمت numpad کیبورد تایپ می کنم ، تمام اعداد فارسی رو انگلیسی می نویسه .این مشکل در kde 3.3 در SuSE 9.2 و در kde 3.4 در SUSE 10 OSS و تمام برنامه هایی که در kde اجرا میشن وجود داره.چند فونت از جمله fpf,tahoma,koodak رو هم امتحان کردم ولی فایده نداشت.
جطور میشه این مشکل رو حل کرد ؟
اعدادی که شما در قسمت Num Pad تایپ می‌کنید، از همان کد کارکترهای ASCII استفاده می‌کنند و صفحه کلید روی هر زبانی که باشد باز هم از کارکترهای ASCII استفاده می‌شود.

اما اعدادی که در قسمت بالایی صفحه کلید واقع شدند، بسته به صفحه کلید که شما فعال کردید، اعداد را با کد متناظر آن در جدول یونیکد را درج می‌کند. بطور مثال اگر صفحه کلید فعال شما فارسی باشد، اعداد به صورت فارسی درج می‌شوند.

البته صحت این موضوع را با یک شرط ساده در هر زبان برنامه‌نویسی که پشتیبانی unicode داشته باشد و شما با آشنایید می‌توانید بکنید و ببینید که کارکتر 1=۱ نیست!

همچنین اگر GNOME روی سیستم شما نصب باشد، با استفاده از Character Map می‌توانید این مطلب را بررسی کنید. کافی است آن را اجر و از منوی View گزینه By Unicode Block را انتخاب کنید و در لیست سمت چپ روی Arabic کلیک کنید. با بررسی این جدول می‌بینید که کارکترهای اختصاصی برای اعداد در گروه زبان عربی در نظر گرفته شده است.
حالا کاری نمیشه کرد که قسمت numpad هم مثل کلیدهای بالای صفحه کلید، فارسی بنویسه؟
برای کسانی که بیشتر با اعداد سروکار دارند کار با قسمت numpad راحتره.
خوب می تونید از فونتهای فارسی پارسا ۲۰۰۱ استفاده کنید قسمت numpad هم فارسی تایپ میکنه .
البته می‌تونی کی‌بورد فارسیت رو توی لینوکس به صورت دستی ادیت کنی. یعنی از xmodmap استفاده کنی.
مولا نویسنده :خوب می تونید از فونتهای فارسی پارسا ۲۰۰۱ استفاده کنید قسمت numpad هم فارسی تایپ میکنه .
به عبارت صحیحتر اون فونتها اعداد انگلیسی رو هم فارسی نمایش میدن.
موفق باشید

مهمان

از راهنماییتون خیلی ممنون.
خب حالا ویندوز چجوری عمل می کنه که بدون داشتن فونتهای فارسی پارسا ۲۰۰۱ هم ، اعداد فارسی تایپ شده با قسم Numpad رو هم فارسی نشون میده ؟؟؟
Anonymous نویسنده :از راهنماییتون خیلی ممنون.
خب حالا ویندوز چجوری عمل می کنه که بدون داشتن فونتهای فارسی پارسا ۲۰۰۱ هم ، اعداد فارسی تایپ شده با قسم Numpad رو هم فارسی نشون میده ؟؟؟
گویا باید یه فروم هم برای سوالات ویندوزی داشته باشیم :wink:
نقل قول : گویا باید یه فروم هم برای سوالات ویندوزی داشته باشیم
البته که لازم نیست :wink: ولی باز هم میپرسم که : ویندوز چجوری عمل می کنه که بدون داشتن فونتهای فارسی پارسا ۲۰۰۱ هم ، اعداد فارسی تایپ شده با قسمت Numpad رو هم فارسی نشون میده و نیز نیازی به ادیت دستی کیبورد نیست ؟؟

تفاوت در چیست ؟
سلام
myLin این کیبورد استاندارد فارسی هست، اگر خوشت نمیاد توی لینوکس می‌تونی خیلی راحت ادیتش کنی، راهنماهایxmodmap رو بخون ;-)