انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: نرم افزار برای تهیه Documentation به فارسی؟
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح
صفحات : 1 2
سلام به دوستان عزیز ،
من یک کار تحقیقاتی در مورد تهیه مستندات به زبانهای راست به چپ دارم و میخوام بدونم که شما از چه برنامه های برای تهیه مستندات به زبان فارسی استفاده می کنید. بخصوص در مورد نوشتن مستندات برای نرم افزارهای تولیدی شما مثلا برای یک سیستم مدیریت وب که خودتون تولید کردید و یا مثلا برای یک شبکه و سرور های که خودتون نصب کردید. در شرکتها و در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور از چه برنامه های استفاده می کنند.

لطف کنید و برای من بنویسید که از چه برنامه های استفاده کرده اید.
اشکالی هم ندارد اگر این برنامه ها open source نباشند . من فقط می خوام بدونم در این ضمینه چه برنامه های وجود دارند و یا در ایران رایج هستند.

مثلا من برنامه های زیر را می شناسم آیا شما از اینها استفاده می کنید.
1. برنامه MS-Word
2. برنامه Openoffice Writer
3. برنامه FarsiTex تحت ویندوز ویا داس
4. برنامه زرنگار

لطفا اگر در مورد پروژه FarsiTex و ادامه آن اطلاعاتی دارید برام بنویسد . و کار با TeX در لینوکس به فارسی .

و در مورد زرنگار و نوع کد اون نتونستم که اطلاعاتی پیدا کنم آیا اونها آدرسی در وب دارند .

هر برنامه که شما با هاش آشنایی دارید برام بنویسید و میخوام بدونم که آیا برنامه های در مورد تهیه مسنتدات به زبان عربی و یا کلا زبانهای راست به چپ هست یا نه و اینکه اون کشور ها چه برنامه های استفاده می کنند.
با کمک شما می تونم گزارش کامل تری تهیه کنم
تشکر فراوان
ما توی تالار وب برای محصولاتمون از OpenOffice.org برای تهیه مستندات آموزشی و تمامی مکاتبات اداری استفاده می‌کنیم، ولی من از Bluefish و gedit هم برای تهیه مستندات HTML برای نرم‌افزارهایی مثل xFarDic و Parsix GNU/Linux استفاده می‌کنم.
برای تهیه‌ی مستندات من هم از Bluefish و اگر مجبور باشم OpenOffice.org استفاده می‌کنم. البته تو محل کار از OpenOffice تحت ویندوز استفاده ی‌کنیم و برنامه‌ی دبیرخانه که تحت ویندوز هست(محصول سینا پردازش) :
۱.Bluefidh
2.gedit
۳.Openoffice writer
4.دبیرخانه
۵. توی دفتر هم یه زمانی از پرنیان ستفاده می‌شد که فایل‌هاش مونده رو دستمون!!
سلام
برای خودم خیلی جالب بود. شاید برای بقیه هم همین‌ طور باشه.
LyX
جواب سوال برای مک هم به دردت میخوره؟ Wink
اکثر برنامه های مک مستنداتشون RTF هست. به خاطر پشتیبانی نسبتا خوب از فارسی و راست به چپ در تمام سیستم عاملها هم قابل استفاده است. من خودم اگر بخوام مستنداتی برای یه برنامه مک تهیه کنم با TextEdit یا Mellel درست می کنم با فرمت RTF یا اگر تصویر و سایر ضمیمه ها رو داشته باشه RTFD. البته RTFD در حقیقت یک Directory شامل RTF و عکسها و هرجور ضمیمه دیگه حتی «برنامه» میشه و گمان کنم فقط در NeXT و Mac OS X قابل اسفاده باشه.
موفق باشید
البته اینجا منظورم از مستندات اطلاعات اولیه مثل Readme و... بود برای راهنمای کامل و جامع معمولا از PDF استفاده میشه چون مطمئنا کاربر میتونه فایل PDF رو بدون هیچ برنامه اضافه ای مشاهده کنه(به خاطر مبتنی بر PDF بودن رابط گرافیکی Mac OS X). برای راهنما هم که HTML رو با هربرنامه ای خواستی مینویسی بعد با Help Indexer (جزو Xcode Developer Tools) ایندکس و قابل استفاده در Help Viewer می کنی.
برای کدنویسی و مطمئن بودن از سازگاری فایل HTML با Safari و HelpViewer از Taco HTML Editor استفاده می کنم چون پیش نمایشی که از صفحه نشون میده با استفاده از WebKit خود مک هست.
امیدوارم خارج از بحث نرفته باشم و به دردت بخوره Smile
موفق باشید
به نظر چیز جالبی می‌آد ولی ظاهرا پوسته GTK نداره.
من مدتي با زرنگار 75 (كه تحت داس است) كارهاي نوشتني‌ام را انجام مي‌دادم. به نظرم نرم‌افزار بسيار جالبي مي‌آيد. البته نسخه تحت ويندوزي آن هم هست كه من با آن كار نكرده‌ام ولي يكي از همكارانم كه از هردوي آنها براي تايپ كتاب، استفاده كرده بود مي‌گفت كه اگر به من بگويند از بين زرنگار تحت داس، زرنگار تحت ويندوز و Word يكي را انتخاب كن من حتما زرنگار تحت داس را انتخاب خواهم كرد ولي اگر بگويند غير از اين يكي، آنگاه Word را بر ديگري ترجيح خواهم داد.

در حال حاضر كه مدتهاست با زرنگار 75 و 76 كار نكرده‌ام هنوز هم فكر مي‌كنم كار ارزشمندي بوده كه نزديك به 10 سال قبل در كشور انجام شده است. نرم‌افزاري كاملاً فارسي و كاملاً منطبق با خواسته‌هاي نوشتاري و صفحه‌آرايي متون ادبي پارسي‌زبانان، امكاناتي براي صنعت نشر كه تا اين لحظه نظير آنها را در Word نديده‌ام. ولي حيف كه ظاهرا ....

براي تبديل فايلهايي كه در گذشته با زرنگار 75 و 76 توليد كرده بودم به فرمت Word هم از مبدل خود شركت سيناپردازش كه قيمت بالايي هم نداشت استفاده كرده ولي فقط متون نوشته‌ها تبديل شد و مجبور شدم تا كليه صفحه‌آرايي‌ها را دوباره انجام دهم.

در حال حاضر بنده از MS-Word و OOo 2.0.0 Writer تحت ويندوز و همچنين OOo 2.0.0 Writer Beta تحت لينوكس فدورا استفاده مي‌كنم. شركت سان‌مايكروسيستمز در محصول خود امكانات جالبي را گنجانده است. شما با كمك اين ابزارها به راحتي مي‌توانيد مستنداتي توليد كنيد كه داراي علايم دستيابي (Bookmark) براي ارجاع فوري به قسمتهاي دلخواه در متن مستندات باشد. به راحتي مي‌توانيد از مستندات خود فهرست موضوعي و ليست واژه‌گان كليدي و فهرست مطالب درست كنيد. البته اين كارها را در ورد هم مي‌شود كرد ولي تفاوت اينجاست كه من وقتي با OOo Writer كار مي‌كنم مي‌بينم كه تمام فايلهاي Word را هم به سادگي مي‌توانم اصلاح و به همان فرمت ذخيره كنم و ازهمه جالبتر اينكه به سادگي مي‌توان مستنداتي را به شكل PDF درآورد. و از اينها گذشته اينكه براي كار با OOo Writer مي‌توانم از لينوكس استفاده نمايم تا هر چه زودتر به محيط آن عادت نمايم ضمن آنكه نيازي به دوباره‌كاري نداشته‌ام.

در هر حال، اين چيزي بود كه به نظر من مي‌رسيد. البته مي‌بخشيد چون بنده مايل بودم تا علاوه بر ارائه نظرم ذهن دوستان را هم به اين سمت ببرم كه زبان فارسي در عصر كنوني نيازمند يك واژه‌پرداز فارسي است. ما نبايد از مايكرسيستمز و ... انتظار داشته باشيم تا براي نوشتن ابيات شعر فارسي، پاورقي‌هاي هم‌ريف، دادن جلوه‌هاي ويژه به كلمات، و ... و ... برايمان فكري كرده باشند. خوب است دوستاني كه قادرند، به اين مسايل هم بپردازند. انشاء ا... روزي برسد كه لينوكس برخوردار از يك واژه‌پرداز كاملا پارسي گردد.

مهمان

قوی ترین برنامه طراحی مجلات و روزنامه ها و کتابهای حرفه ای که زبانهای فارسی و اردو و کردی ساپورت میشن
Adobe InDesign CS 3.0-ME Middle Eastern
امکانات یک برنامه برداری پیشرفته به همراه امکانات فتوشاپ

نسخه مک و ویندوز موجوده
مخصوص کسایی که دنبال کار حرفهای در بخش چاپ میرن
فکر نکنم مشابه این برنامه نوشته شده باشه
خوب از یه برنامه تجاری این انتظار میره

مهمان

مسولیت پست بالا ماله منه
bl2k
Anonymous نویسنده :قوی ترین برنامه طراحی مجلات و روزنامه ها و کتابهای حرفه ای که زبانهای فارسی و اردو و کردی ساپورت میشن
Adobe InDesign CS 3.0-ME Middle Eastern
امکانات یک برنامه برداری پیشرفته به همراه امکانات فتوشاپ

نسخه مک و ویندوز موجوده
مخصوص کسایی که دنبال کار حرفهای در بخش چاپ میرن
فکر نکنم مشابه این برنامه نوشته شده باشه
خوب از یه برنامه تجاری این انتظار میره
توی پشتیبانی از فارسی Adobe Photoshop CS 8 یا 9 که من چند وقت پیش دیدم اعداد فارسی نبود. آیا تو این نسخه از InDesign اعداد فارسی پشتیبانی میشن؟

مهمان

نقل قول :قوی ترین برنامه طراحی مجلات و روزنامه ها و کتابهای حرفه ای که زبانهای فارسی و اردو و کردی ساپورت میشن
Adobe InDesign CS 3.0-ME Middle Eastern
امکانات یک برنامه برداری پیشرفته به همراه امکانات فتوشاپ

نسخه مک و ویندوز موجوده
مخصوص کسایی که دنبال کار حرفهای در بخش چاپ میرن
فکر نکنم مشابه این برنامه نوشته شده باشه
خوب از یه برنامه تجاری این انتظار میره
شاید این که نوشتی قویترین باشه؛ اما در ایران از یه برنامه ی دیگه که اسمش یادم نیست داره استفاده ی وسیعتری میشه: کیهان-اطلاعات- صفحه اول و خیلی های دیگه. فقط یادمه که نسخه فارسی شده اش رو (و ساپرت فارسی) توسط شرکت پروین(فارسی ساز پروین) ارائه میشه که خیلی هم گرونه و قفل سخت افزاری هم داره.

مهمان

به راحتی تغییر نمایش اعداد به فارسی می تونید فارسی بنویسید
اونی که شما میگید
Adobe Pagemaker
که این نسخه از تصحیح برنامه هایی قدیمی بوجود اومده تا همه امکانات شرکت ادوب رو یه جا ببینی
حتما توصیه میشه
کتاب
John Wiley And Sons Adobe Indesign Cs Bible Ebook-Lib.pdf
رو همراه با برنامش حتما نگاه کنید
امکانات کورل و فوتوشاپ و پیج میکر و ورد با امکانات پیشرفته صفحه نگاری رو دست همه برنامه ها زده

بعد نصب یکی از سمپل های نوشته شدشو ببینید می فهمید جریان از چه قراره

فکر نکنم مشابهی براش چه اوپن سورس چه تجاری به این زودی در بیاد خصوصا ساپورت کامل فارسی با استفاده از فونت های خود سیستم حتی امکان استفاده از پروین و کلک چلیپا امکان پذیره

متن نوشته شده کلک رو به فرمت پی دی اف ذخیره کنید بعد باین باز کنید یه متن وکتوری که به هر سایزی میشه بزرگ کرد

خلاصه حتما توصیه میشه
bl2k

مهمان

یه تذکر یادم رفت بدم
نسخه های
ME Middle Eastern
محصولات ادوب مخصوص فارسی و عربی و اردو که با فونت های یونیکد ی سیستم کار میکنن
خواستن مثلا قتوشاپ کار کنین از نسخه می اش استفاده کنید تنها نگارشی فتوشاپ که فارسیش مشکل نداره رو سیدی
دیپلمات شش درست کار میکنه بقیه مشکل دارن
bl2k

مهمان

سلام
احتمالا منظور اون مهمان Adobe Pagemaker بوده.
سلام
تشکر فراوان از تمامی دوستان ارجمندی که به سئوال من جواب دادند.
سوال من بیشتر در مورد تهیه مستندات برای کارهای تخصصی است (technical documentation )
اگر ممکن است از دوستان دیگر هم تقاضا می کنم که برای من بنویسند . که از چه برنامه های استفاده می کنند.

مثلا زمانی که شما یک نرم افزار تولید می کنید و می خواهید که در مورد نحوه ای تولید این نرم افزار و یا نحوه ای استفاده از آن مستندات تهیه کنید. از چه برنامه ای استفاده می کنید.
آیا مشکلاتی در مورد نوشتن به زبان فارسی وجود دارد و آیا شما برای تولید نسخه های گوناگون با فرمت مختلف مشکلاتی دارید؟

آیا اگر شما می خواهید این مستندات را در یک گروه کاری و با همکاری یکدیگر تهیه کنید مشکلاتی در مورد وزژن های گوناگون از مستند تهیه شده داشته اید؟

آیا از سیستم های اتوماتیک شده برای تهیه فرمت های گوناگون مستندات استفاده کرده اید.؟
در نوشتن فرمولهای ریاضی از چه برنامه ای استفاده می کنید؟

در مورد استفاد ه از lyx ، شما در واقع از همان TeX استفاده می کنید . آیا می شود با استفاده از TeX در لینوکس مستندات تهیه کرد.؟

البته این چندین سوال شد ولی در واقع همش در یک سوال بالا وجود داشت.
تشکر از همه شما
سلام
خب، اول از همه بگم من خودم با این LyX کار نکردم ولی مطالب توی سایتش رو نگاه کردم. از TeX استفاده می‌کنه و به همین دلیل می‌تونه تمامی مطالب مورد نیاز برای منستندات رو پوشش بده. با LTR هم تا جایی که توی مستنداتش اومده مشکلی نداره. برای نمونه‌هایی از کارهای انجام شده باهاش می‌تونی نگاهی به این بندازی kia جان. در مورد تهیه مستندات با TeX هم البته که میشه ولی معمولا وقتی ازش استفاده میشه که نیاز باشه به فرمتهای مختلف تبدیلش کرد مثل PDFو HTML و ... . به نظر میاد از نظر امکانات بهترین گزینه باشه.
بد نیست شما به VISO که میکروسافت خریده یه نگاهی بندازی اونم تکمیل کنندس خصوصا اونایی که مطالب فنی مینویسن
با نوید تا حدودی موافقم
علی

مهمان

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.oasis-open.org/docbook/">http://www.oasis-open.org/docbook/</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.galassi.org/mark//mydocs/docbook-intro.html">http://www.galassi.org/mark//mydocs/docbook-intro.html</a><!-- m -->
صفحات : 1 2