انجمن کاربران لینوکس ایران - تکنوتاکس سابق

نسخه ي کامل: چرا باید از لینوکس استفاده کنیم؟
شما در حال مشاهده نسخه ي متني اين صفحه هستيد. مشاهده نسخه کامل تر با قالب بندي صحيح

مهمان

نظرتون راجع به این جستار چیه دوستان؟: <!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.hammihan.com/showthread.php?t=5771">http://forum.hammihan.com/showthread.php?t=5771</a><!-- m -->
خوب بود اقاي فولاني. فقط يكم طولاني بود و بعضي جاها ادم خسته ميشد از خودندش. ولي اينو بايد بگم كه توجيه كردن شخصي با اطلاعات كم كامپيوتري براي استفاده از لينوكس بجاي ويندوز خيلي سخته. مخصوصا با اين همه ويندوز و برنامه ها ي كرك شده.
خب درواقع بخاطر همین و اصرار روی کامل و بهتر بودن استفاده از لینوکس در تمام زمینه ها- بعضی مواقع اینطور بحثها ممکنه به مقداری طرفداری منجر بشه. درحالیکه ما حداقل در کنار اینها باید اصل مطلب رو برای کاربران روشن کنیم. بهتره چیزهایی رو که کمبود هست از دید کاربر عادی معقولانه تر و با دلایل اصلیش بهش بفهمونیم. اینطور از صداقت ما مطمئن میشه. حق هم داره.
اینطور نیست که استفاده از لینوکس به راحتی ویندوز باشه برای کاربرهایی که میخوان سویچ کنن- منتها اغلب اشتباها این رو با ضعف و ناتوانی ساختاری لینوکس و سیستمهای باز برابر فرض میکنن طرفدارانش و مدام تکرار میکنن که نه لینوکس خوبه و هیچ عیبی نداره و از این حرفا- درحالیکه حرف اصلی چیز دیگس! من که کاربر حرفه ای هر دو سیستم هستم میگم اینها باهم فرق دارن. بقول معروف لینوکس ویندوز نیست!! ما نباید بگیم لینوکس بهتره از ویندوز در زمینهء تکنیکی بطور کلی و قطعی چون نظر کاربران فقط موارد موجود نیست بلکه علت برای ایجاد تحول و زحمت سویچ کردن و ترک عادت و دید و حتی روش کارشون هست. اصل برتری لینوکس از باز بودنش و فلسفش منشاء میگیره و ما باید نقطه ضعفهای ذاتی ویندوز رو که واقعا هم بزرگ و غیرقابل صرفنظر کردن هستن نشون بدیم و نه فقط چیزهایی تکنیکی موردی و محصول برنامه نویسی رو بخصوص مواردی که توش تردید و نظرات مختلف وجود داره و برهان قاطع نمیبینیم. البته موارد خوب و روشن و پایدار و کامل مثل سرویس دهنده ها و اپلیکیشنهایی که انصافا شاهکار هستن (بحث دسکتاپ) میتونیم نشون بدیم. ولی با ابراز نظر مستقیم مخالف کاربر دربارهء یک نرم افزار نباید دچار تعصب و در نتیجه این اشتباه بشیم که بخوایم بدون منطق و صداقت کافی فقط عکسش رو ثابت کنیم یا از خودمون دفع بکنیم ایراد رو. بلکه علت مشروع بعضی کمبودهای ظاهری رو بهش بفهمونیم و روشن کنیم که نقش خودشون این وسط چقدر مهم و تاثیرگذار هست و فرهنگ و عادت ویندوزی چه نقشی داره و براشون چه مشکلات و خسارتها و کمبودها و محرومیتهایی بوجود میاره.
از دید کاربران خصوصا عادی ویندوز خیلی راحتتره و دلیلی برای کنار گذاشتنش از لحاظ تکنیکی نیست. البته اینجا هم باز یکی از نقطه ضعفهای بزرگ ویندوز یعنی تعداد زیاد تهدیدات امنیتیش میتونه بیان بشه. چون تقریبا انکار ناپذیره. اما حتی روی اینهم نباید اغراق کنیم و بگیم نه لینوکس هیچوقت مورد هجوم تهدیدات امنیتی قرار نمیگیره و همیشه وضع به همین منوال میمونه. البته تاحدود زیادی بنظرم لینوکس خصوصا بخاطر اپن سورس بودنش برتری ذاتی داره و خواهد داشت.
ولی میکروسافت میاد مثلا با متدهای امنیتی سنگین که میبینیم چطور منابع سیستم رو میخوره (ماشالا بعضی کاربرها هم که اینقدر به ویندوز وابسته (یا مایه دار!!) هستن که حاضرن کلی خرج کنن و سخت افزارشون رو ارتقا بدن) شاید بتونه تاحدود قابل لمسی امنیتش رو بهتر کنه- همینطور که الان ویندوز ایکس پی مثلا از 98 پایدارتر و احتمالا امنتره.

اگر دقت کنید درسته مطلبی که دادم حجیمه ولی عوضش هرچی بوده یا میدونستم گفتم و سعی کردم چیزی از قلم نیفته. تمام مطالب اصلی و انکار ناپذیر! متاسفانه اگر کاربرها اینقدر همت ندارن که برای پیدا کردن جواب سوالهایی که من برای دونستنشون جون میدادم یه ذره مایه بذارن و بخوننش پس دیگه اصلا ارزش نداره روی این چیزها بحث کنم. واقعا اون مطلب قابل خلاصه نبود. من صحبتم رو در سطح عموم و برای کسایی گفتم که در نقطهء صفر درنظر گرفتمشون. بعضیها دچار ابتذال ویندوزی شدن و اصلا خبر ندارن که علم رایانه قضیش چیه! همه چیز رو براشون گفتم تا اگر خواستن پیگیرش بشن و پایهء فکری و سرنخ استدلالها رو داشته باشن و بدونن قضیه چیه و چی توی این دنیا میگذره.
بنظر من دلیل کافی وجود داره که حتی اگر لینوکس از دید کابران ما نصف امکانات ویندوز رو هم داره بتونیم قانعشون کنیم که باید در جهت لینوکسی شدن تلاش بکنن. این دروغ هم نیست. واقعیته!
دلایل تردید ناپذیرند.
البته من میدونم لینوکس چیه! برای امثال ما بهشته و دیگه ویندوز هرچی زرق و برق داشته باشه به چشمون حقیر میاد. حتی زمانی که هنوز لینوکس کار نبودم این رو حس کرده بودم. فقر ویندوز برای دانش و محدودیتش روشن بود.
ولی یک کاربر عادی تازه باید بیاد توی خط تا بعد از مدتها اگر علاقه و سعی کافی داشت به اینجا برسه. توی خط آوردنشون رهبری فکری درست میخواد. باید پایه های اساسی توی ذهنشون باشه اول و روی اونها بقیه رو بسازن.

دقت کنید من دقیقا زدم به هدف. نگفتم برنامه های کرک شده وجود ندارن. بلکه مضرات و کمبودهایی رو که سر جامعه میاره ذکر کردم. بنظر من خیلیها اینطور نیست که اینقدر هم بی رگ باشن. بخاطر توجیه نشدن همین مسایل هست و عدم آگاهی از ماهیت خیلی چیزها و این سیستمها. موقعی که بفهمن امکان داره خیلیهاشون تصمیمات بهتری بگیرن. متاسفانه توی مملکت ما حتی جمع زیادی از متخصصان و افراد صاحب مسئولیت تقریبا هیچی از تفاوت اساسی و ماهیت دنیای نرم افزار آزاد در مقابل دنیای انحصاری نمیدونن.
بطور مثال یکی از آشناها که میگفتن خیلی کار درسته و کجاها رو میگردونه و خلاصه کلی تبلیغات دیگه وقتی باهاش صحبت کردم و دو کلام از نرم افزار آزاد و همچنین قدرت و استاندارد برتر خانوادهء یونیکس براش گفتم در زمان داس و اینکه اول اونها بودن و میکروسافت بعدا شکل گرفت و کاربرد سیستمهای آزاد در دانشگاهها و مکانهای علمی و تحقیقاتی کشورهای دیگه و مقایسه کردم با دانشگاههای خودمون و خلاصه این حرفها- آقا بعد اینها گفت یونیکس هم الکی نمیدن دست هرکسی که! یه مقداری از کدش رو فقط به دانشگاهها میدن حالا دانشجوها باهاش ور برن ارضا بشن!! (مثلا فکر میکنه کار اونها حداکثر میتونه همون ور رفتن و توی کف موندن باشه!! Big Grin )
تازه اون موقع فهمیدم که چقدر بیسوادن اکثر اینها حداقل در این زمینه و مسلما در زمینه های دیگه هم قوی نیستن چون موقعی که آدم قوی بشه بعیده سیستمهای آزاد رو نشناسه و دنبالش نره. اینهایی که روی کار هستن. شما ازشون چه انتظاری دارید؟
خلاصه طرف نمیدونست اصلا یونیکس آزاد نبوده و نیست و الان بجاش آلترناتیوهای آزاد کامل و بهتری هست.

ببخشید این پست هم طولانی شد!
بازم ببخشید تایپ کردن من خیلی سریعه! موقعی هم که میرم توی مطلب دیگه تاکچلش نکنم دست برنمیدارم Big Grin
خوب بود. خوب جامعه ما به این promotionها نیاز داره.

مهمان

یه نگاهی هم به این بندازید . بد نیست ! :wink:

مهمان

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.iau-dez.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=4&page=1">http://www.iau-dez.com/modules.php?op=m ... d=4&page=1</a><!-- m -->

مهمان

بنده خوندم. خوب بود! البته یکسری مسایل خطابش ملتهایی مثل ما نبودن. کمی نامانوس هست که مثلا بیایم بگیم بازرسی سرزده میشید!!
بهرحال اینها از دید ما و حرفه ایهای واقعی مفهوم داره و برامون مهمه چون آینده نگری حرفه ای و علاقه به جهانی بودن داریم، اما برای اکثر ایرانیهای نامطلع اثری نداره.
مورد پشتیبانی هم خوبه ولی بازهم وضع ویندوز هم بد نیست از این لحاظ و گاهی پیش میاد در خصوصا بازهم در کشورهایی مثل ما که جواب مشکلاتمون رو نمیگیریم؛ حداقل یکی بیاد بگه مثلا، آقا این مشکل از فلان جا هست و اینهم سندش و هنوز حل نشده یا برو از یه توزیع دیگه استفاده کن و از این حرفا آدم تکلیف خودش رو میدونه. ولی منی که خودم رو ناسلامتی حرفه ای میدونم هنوز توی بعضی چیزا جواب پیدا نکردم. البته شاید بزودی چنتا سوال بپرسم Big Grin
گاهی خیلی یخ و بی توجه جواب داده میشه یا اصلا جوابی داده نمیشه. بنظر من اگر یه نفر بیاد بگه نمیدونم یا هیچکی نمیدونه خیلی بهتر و شیرینتر از اینه که کسی جوابی نده. احساس بدی به آدم دست میده، یا فکر میکنه محلش ندادن یا فکرای ناخوشایند دیگه.
از این نباید ترسید که حالا طرف بیاد نقطه ضعف بگیره و سوء استفاده کنه. بالاخره نرم افزار آزادی گفتن. فرهنگ گنو و تاکس ای گفتن Big Grin
باید صداقت داشت تا مردم اعتمادشون جلب بشه. واقعا نرم افزار آزاد یه چیزیه که با منافع مادی جور در نمیاد و هر نوع منافع دیگه ای. یعنی نباید منافع رو به صداقت و راستی ترجیح داد، وگرنه همه چی خراب میشه! پایش اخلاقه فقط. حقوق و همیاری اجتماعی.
با تشکر از فلانی
با تشکر از فلانی به خاطر مطلب خوب و مفیدشون. من خودم کاربر لینوکسم و لینوکس رو بر ویندوز ترجیح می دم حتی به نظر من ویندوز چیز زیباتری هم از محیط هایی مثل کا دی ای و کنوم نداره .اما مسئله ای که هست متاسفانه تو کشور ما حساب و کتابی نیست. من توی مشهد زندگی می کنم با این که مثلا دومین شهر ایران هست اما اینجا به ندرت می تونین لینوکس رو به روز پیدا کنین و برای خریداری هم باید مبلغ زیادی بدین. من فدورا 6 رو 12هزار تومن و زوزه 10.2 رو 5 هزار توان خریدم. که این واقعا مخالف حقوق یک کاربر لینوکس که با لیسانس گنو به عنوان یک سیستم عامل کاملا آزاد و رایگان عرضه میشه هست. البته من انتظار ندارم بهم سی دی مجانی بدن در حالی که به اینترنت پرسرعتی که بشه باهاش لینوکس دانلود کرد دسترسی ندارم اما قبول کنین باید فقط هزینه سی دی رو بدم. اما همونطور که گفتم برای فدورا 6 12 هزار تومان پرداختم چون تنها یک مغازه اونو داشت و تازه اومده بود. با وجود تمامی این مسایل من خودم شخصا وقتی با ویندوز و لینوکس کار می کنم به خاطر امکانات زیاد لینوکس رو ترجیح می دم. اما خودتونو بزارین جای یک کاربر تازه کار. ویندوز رو می خره 500 تومن که اون رو هم اگه دوستش داشته باشه می ده واسش رایت کنه و فقط شاید 100 تومن پول سی دیش بشه و لینوکس رو 12هزار تون ...
خب اگه کم کم با بچه های دورو بر خودت آشنا بشی بهتر میتونی هر توزیعی رو گیر بیاری. شاید بهتر باشه با کسانیکه اینترنت پر سرعت دارند آشنا بشی و از اونا بخوای برات دانلود کنند. به هر حال مورد شما برای افراد تازه کار پیش میاد و حق هم داری. درسته اما اینو گفتم تا از این به بعد راحت تر هر چیزی خواستی بدست بیاری. بعضی توزیع ها رو من یا سایر بچه ها در مشهد داریم و اگه اعلام کنی بهت میرسونیم.