ساخت آیکون پارسیکس به کمک رسم نمودار
|
2007-06-30, 08:52 AM,
ارسال : #1
|
|||
|
|||
ساخت آیکون پارسیکس به کمک رسم نمو
با سلام.بنده در این مقاله میخواهم با یک مثال، ابزاری کمکی را که میتواند هنگام کار با گیمپ مفید باشد معرفی کنم و ضمنا هدیهٔ ناقابل خودم را هم برای جشن تولد پارسیکس ۱ داده باشم!
kmplot نرم افزار تقریبا کاملی برای رسم نمودارهای دوبعدی است که بطور پیش فرض در openSUSE قراردارد(جزء بستهٔ kdeedu) و برای اوبونتو هم میتوانید از اینجا دانلود کنید: کد : [url]http://packages.ubuntu.com/edgy/math/kmplot[/url] که البته با آیکون پارسیکس کمی متفتاوت است! اما شما میتوانید با انتخاب نمودارهای مختلف اشکال دیگری را هم بدست آورید. بعد از (نصب و) باز کردن kmplot و قبل از انجام هر کار دیگری، تنظیمات اندکی را انجام میدهیم. از منوی Edit گزینه Coordinate Sysrem را انتخاب میکنیم. در پایین پنجره ای که باز میشود علامت ضربدر را از Show labels و Show axes برمیداریم. روی لبه ی Grid کلیک کرده و دکمه رادیویی None را میزنیم و بعد هم OK. حتما میدانید چرا اینکار را میکنیم! چون میخواهیم از پنجره kmplot عکس بگیریم و با gimp ویرایش کنیم. حال نوبت به رسم نمودار میرسد. از منوی Plot کزینه New Polar Plot را انتخاب میکنیم و در فیلد متنی ظاهر شده معادلهٔ مورد نظر را وارد میکنیم. این قسمت به خودتان بستگی دارد. من با امتحان کردن چند معادله، معادله ای به این فرم را انتخاب کردم: در آن فیلد متنی می نویسم کد : 8sqrt(1-(x/0.4152)^2) برای آنکه یکی از پرهای آیکون پارسیکس رسم شود، باید دو مربع Costom Plot... را علامت زده و مقادیر ماکزیمم و مینیمم مناسبی را وارد کنیم. ساده ترین راه روش آزمون و خطاست. مقادیر -50 و 50 جواب میدهند. حال (بعد از انتخاب رنگ) OK را میزنیم تا نمودار رسم شود. نگران وسطهای شکل نباشید چون بعدا حذف خواهد شد! حالا نوبت پرهای دیگر میرسد. البته شما میتوانید بقیه ی کار را با گیمپ انجام دهید. اما برای آشنایی بیشتر با kmplot سه پر دیگر را همین جا درست میکنیم (در ضمن فکر میکنم با این روش من دقت کارمان هم بیشتر شود.) پس دوباره از منوی Plot گزینهٔ New Polar Plot را انتخاب میکنیم و معادلهٔ کد : 8sqrt(1-((x-(pi/4))/0.4152)^2) همین کار را دوبا دیگر با این دو معادله تکرار میکنیم کد : 8sqrt(1-((x-(pi/2))/0.4152)^2) اما قبل از آن شکلمان را ذخیره میکنیم تا شاید بعدا لازم شود. از منوی File گزینهٔ Save را انتخاب کرده و اسم دلخواه را وارد میکنیم تا بصورت یک فایل متنی ساده با پسوند fkt ذخیره شود. فکر میکنم این فایل فقط میتواند با kmplot (و البته هر ویرایشگری) باز شود، اما دقت زیادی دارد چون معادله ها ذخیره میشوند نه پیکسلها. چیزی شبیه به فرمتهای برداری نظیر svg . حال بسته به اینکه در گیمپ با چه دقت و اندازه ای برای تصویر بخواهیم کار کنیم، پنجرهٔ kmplot را به اندازهٔ دلخواه در می آوریم و با Alt-PrtScr از پنجره(یا با PrtScr از دسکتاپ) عکس میگیریم و آن عکس را با گیمپ باز میکنیم. چون در این سایت مقالات متعددی در بارهٔ کار با گیمپ وجود دارد و تمرکز من روی kmplot بود، فعلا بقیه ی کار با خودتان! اما اگر لازم شد میتوانم جزئیات قسمت کار با گیمپ را هم قرار دهم. لطفا من را از نظرات خود محروم نکنید. |
|||
|
پيام هاي اين موضوع |
ساخت آیکون پارسیکس به کمک رسم نمو - توسط ilius - 2007-06-30, 08:52 AM
پاسخ: ساخت آیکون پارسیکس به کمک kmp - توسط sniper - 2007-06-30, 10:52 AM,
پاسخ: ساخت آیکون پارسیکس به کمک kmp - توسط sniper - 2007-06-30, 11:26 AM,
پاسخ: ساخت آیکون پارسیکس به کمک kmp - توسط مهمان - 2007-07-01, 05:12 AM,
[بدون عنوان] - توسط ilius - 2007-07-01, 05:39 AM,
|