لطفا وارد شوید یا ثبت‌نام کنید تا به انجمن‌ها دسترسی کامل داشته باشید.



 
امتياز موضوع :
  • 0 رأي - معدل امتيازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات openoffice
2007-10-27, 10:16 PM,
ارسال : #1
نکات openoffice
من برای ویرایش پروژه های اخیرم از Openoffice.org استفاده کردم و سعی می کنم نکته هایی رو که یاد گرفتم اینجا بگذارم:

همانطور که می دانید یکی از این بسته ها Math هست که شما می تونید اون رو از درون writer و یا calc هم استفاده کنید.

برای اینکار از منوی Insert>object>formula برنامه را فراخوانی کنید. شما برای ایجاد فرمول می توانید از دو طریق عمل کنید:

۱- از طریق ابزار view>selection که بیشتر ابزارهای معمول را دارد. ویا از طریق کلیک راست در پنجره پائینی برنامه به گزینه مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

۲- با تایپ مستقیم در قسمت پائینی، که البته من دومی را توضیح می دهم. چون روش اول نیاز به توضیح زیادی ندارد و کار کردن با آن مشکل تر.

اولین کاری که شما انجام می دهید، تنظیم سایز فونت از منوی Format>font size است. شما فقط سایز base size را تغییر می دهید. ما بقی را می توان بصورت درصدی از Bs تعیین کرد. حال اگر بخواهیم همیشه از همین سایز استفاده کنیم، کلید Default را می زنیم.

حالا تعدادی از دستورات آن را می گم. برای مشاهده لیست کامل آن می تونید به قسمت Formula Reference Tables در Help نرم افزار مراجعه کنید.

برای ایجاد خط جدید : newline

خط کسری : over

ایجاد ماتریس: matrix[A11 # A12#... #A1n ## A21...A2n] برای رفتن به سطر بعدی در
ماتریس از ## استفاده می کنیم.

فاصله کم و همچنین نوشتن اعداد یونانی : %

فاصله زیادتر : ~

برای اینکه چند سطر متوالی همه از یکجا شروع شوند: “”

برای گروه کردن چیزی: {}

قرار دادن توضیح که دیده نشود: %%

علامت سیگما: sum from i=1 to 100

subscript و superscript : بترتیب _ و ^

برای حالت Bold و italic : همونها رو جلوی حرفتون قراربدین italic a+bold b

حالا یه مثال می زنم، شما می تونید اون رو داخل برنامه کپی کنید و نتیجه روببینید:

کد :
""%DELTA_diaph %=% %DELTA_f %+% %DELTA_s
newline newline newline "" %DELTA_f %=% {5 italic w L^4} over 384EI ~~~,I %=% th^3 over 12
newline newline "" %DELTA_s %=% {%alpha italic w L^4} over 8AG ~~~,~G %=% 0.4E ,~ %alpha %=% 1.50
newline newline newline "" L %=% 4.35~m,~ t %=% 0.13~~m,~ h %=% 3.2~~m
newline newline newline "" I %=% {0.13% times %3.2^3} over 12  %=% 0.355 ~~ m^4
newline newline "" E %=% 5000 sqrt f_c %=% 5000 sqrt 21 %=% 22913~~N over mm^2  %=%
2291300~~ton over m
newline newline "" w %=% F_i over L %=% 44 over 43.3 %=% 1 ~~ton over m^2
newline newline "" %DELTA_f %=% {5 times 1 times 4.35^4} over {384 times 2291300 times .355} %=% 5.76 times 10^-3 ~~ mm
newline newline newline "" %DELTA_s %=% {1.5 times 1 times 4.35^2} over {8 times 0.56 times 0.4E} %=% 9.24 times 10^-3 ~~ mm
newline newline newline "" %DELTA_diaph %=% 5.76 times 10^-3 %+% 9.24 times 10^-3 %=% 15 times 10^-3 ~~ mm

درمورد Writer , Calc هم چند مورد هست:

۱- کپی کردن جدول از محیط Calc و قراردادن اون در Writer

برای اینکار شما ابتدا جدول خود را از محیط Calc انتخاب و کپی می کنید. سپس در Wr می توانید
با کلیدهای Alt+E+s به چند طریق جدول را کپی کنید:

calc8 : اینکار شبیه Paste کردن معمولی است که به نظرم کل شیت مورد نظر را می آورد.

GDI metafile و Bitmap : که من GDI رو ترجیح می دم.

DDI link : این گزینه داده ها رو به داخل محیط Calc لینک می کنه. برای ویرایش لینکها باید از طریق منوی Edit>link اینکار رو انجام بدین. و اگه خواستین کلاً پاکش کنید، باید Break link رو بزنید و بعد اون رو پاک کنید. (Table>Delete>Table)

Formated Text: این گزینه شبیه DDI هست، فقط به داخل Calc لینک نیست. حال اگر بخواهید
تعدادی از سطرهای جدول را تغییر دهید، باید ابتدا آنها را به همین طریق RTF در یک جای خالی کپی کنید ، بعد همین قسمت را کپی، پیست معمولی داخل جدول کنید.

۲- برای اینکه در محیط Calc یک رشته را به یک خانه اضافه کنیم:
=concatenate(“My_”;A1:”.ods”)
اگر محتوی خانه A1 برابر filename باشد، خروجی دستور برابرMy_filename.ods می شود.

۳- برای نوشتن متن بصورت Subscript , superscript کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+P و Ctrl+Shift+B مفید هستند.

۴- در Calc برای اینکه محدوده خاصی را پرینت بگیریم، سل ها را انتخاب می کنیم: Format>print Ranges>Define

وبرای اینکه چند سطریا ستون را در همه پرینتها قرار دهیم: Format>print Ranges>Edit در قسمت Repeat.

۵- قرار دادن تاریخ و ساعت در Calc :
=TODAY() , =NOW()
وبرای اینکه محتوی هر خانه ای را مجبور به Update کردن کنید از Ctrl+Shift+F9 استفاده کنید.

۶- برای جابجا کردن شی های انتخاب شده ( مثلاً عکس ) بمقدار خیلی کم، از Alt و کلیدهای جهت نما استفاده می کنیم.

۷- تغییر ابعاد سلها در calc: کلید Alt و کلیدهای جهت نما

۸- برای باز کردن فایلهای متنی با فرمت مشخص در محیط Calc :
ابتدا بصورت معمول Ctrl+o. سپس در قسمت File type فرمت Text csv را انتخاب کنید(بهتر است با چند بار فشار دادن کلید T به این فرمت برسید)، کلید ok را بزنید. در اینجا شما می توانید کاراکتری را که در فایل بعنوان جداکننده سل ها در نظر دارید انتخاب کنید و preview آن را در پایین مشاهده کنید ( برای وارد کردن درست کاراکتر می توانید فایل را در Kword باز کنید و با فعال کردن گزینه view> Formatting characters کاراکتر را مشاهده نمائید ).
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2007-10-28, 12:58 PM,
ارسال : #2
پاسخ: نکات openoffice
سلام ممنون از شما و همه‌ی دوستان خوب
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-02-29, 01:36 AM,
ارسال : #3
پاسخ: نکات openoffice
خوب اینبار سمینار کارشناسی ارشدم رو با openoffice نوشتم، و دوست دارم تجربه های جدیدم رو بگم. گرچند که برای تبدیل فایل اون به PDF مشکل دارم، تو لینوکس پرینتر من رو نمی شناسه تا مستقیما اون رو پرینت بگیرم. هنوزم موندم چکار کنم. openoffice نسخه ویندوزی رو نصب کردم، تو ویندوز درست تبدیل به PDF می شه ( البته تو ویندوز نیاز به این کار نیست چون مستقیما می تونم پرینت بگیرم) ، ولی تو ویندوز مشکل اینه که فایل رو با فرمت درست نشون نمی ده و کاراکترها و بعضی چیزهای دیگه قاطی شدن.با دیسک زنده پارسیکس ورژن ۰.۹ هم نشد.

حالا بگذریم، به موقع یه فکری براش می کنم.


حالا بریم سراغ اصل کار:


اینبار می خوام توضیح بدهم که وقتی شما شروع به ایجاد یک سند توسط openoffice می کنید، چه تنظیماتی را می توانید انجام دهید تا یک فایل استاندارد داشته باشید.


1.بعد از بازکردن نرم افزار به منوی File/Properties رفته و یک عنوان و موضوع برای سندتان انتخاب کنید. این کار را حتما انجام دهید، چون ما در ادامه از آن استفاده خواهیم نمود.

[عکس : th.8c3b116fa0.png]


2.قدم بعدی تنظیم فونت پیش فرض برای نوشتن فارسی و انگلیسی است. به منوی Tools/Option رفته و ابتدا در قسمت Language Settings و Languages تیک گزینه CTL را بزنید

[عکس : th.dc4dbc7bd9.png]
و سپس در قسمت openoffice.org writer به قسمت Basic Font ها رفته و فونت پیش فرض خود را انتخاب کنید.


[عکس : th.ad09c834d1.png]

3.حالا برای تنظیم صفحات به Format/Page رفته و در تب page تنظیمات دلخواه برای اندازه صفحه، جهت متن و حواشی صفحه را انتخاب کنید. اگر سند شما فارسی است بهتر است Text Direction را Right to left انتخاب کنید.


[عکس : th.8c02202511.png]


۴-writer ازیکسری سبک (style) پشتیبانی می کند که کار ایجاد یک سند را بسیار راحت می کند. این نرم افزار دارای یک پنجره style and formating است که شما می توانید با رفتن به منوی Format/styles and formating و یا فشار دادن کلید F11 به آن دسترسی داشته باشید. این پنجره بصورت شناور است

[عکس : th.ee54d42e73.png]
و برای اینکه آنرا با نرم افزار یکی کنید می توانید موس را در گوشه سمت چپ یا راست قرار داده و آنرا به سمت خارج صفحه بکشید تا ثابت شود و یا اینکه وقتی پنجره فعال است کلیدهای Ctrl+shift+F10 را فشار دهید.

[عکس : th.b4b331834d.png]

5.writer از سبکها فقط در پاراگرافها استفاده نمی کند، بلکه برای صفحات نیز استفاده می کند. برای مثال نوار وضعیت در پایین صفحه را ببیند. هم اکنون در حالت default است که بصورت پیشفرض است. زمانی که ما یک سند را ایجاد می کنیم بهتر است که صفحه اول، سبک مختص به خود را داشته باشد، که باعث می شود مطمئن شویم که صفحه بعد از آن خالی است، شماره صفحه نمی گیرد و خصوصیات دیگر. در پنجره styles and formating ما تب page style را انتخاب کرده و روی سبک first page دبل کلیک می کنیم. با این کار صفحه جاری بعنوان صفحه اول منظور می گردد که با مشاهده نوار وضعیت میتوان آنرا مشاهده نمود.

[عکس : 6d4afa8ff7.png]

6.ما هنوز متنی ننوشته ایم. اجازه بدهید ابتدا، صفحه بعدی را بسازیم. برای اینکار، یک بریک (Break) بصورت دستی ایجاد می کنیم. روی Insert/Manual Break کلیک کنید تا یک Page Break قرار دهیم. در style گزینه Index را انتخاب کنید و change page number را تیک بزنیدو مطمئن شوید که شماره از ۱ آغاز می شود. سندهای درست و حسابی شماره گذاری را از صفحه ایندکس آغاز می کنند که ما از آن برای قرار دادن فهرست محتویات و جدول عکسها و غیره استفاده می کنیم.

[عکس : th.4ae9eee0e0.png]

7.مطمئن شوید که کرسر روی صفحه با سبک Index است. ما نیاز به یک صفحه دیگر داریم تا کار تایپ سند را آغاز کنیم. روی Insert/Manual Break کلیک کرده و اینبار style را Default انتخاب کنید و اعداد را تغییر ندهید، چون از Index تبعیت می کند. کلید OK را بزنید.


8.حالا اجازه بدید برای اینکه ببینیم چه صفحاتی ایجاد کرده‌ ایم روی Page Preview کلیک کنیم و حالت دیدن ۴ صفحه در یک زمان را فعال کنیم. خوب یک صفحه بعنوان first page ، صفحه بعدی یک صفحه خالی است که ما از قبل می دانستیم، صفحه Index و یک صفحه Default. به سند برگردید.

[عکس : th.28eb0efafb.png]

9.اجازه بدید به صفحه اول برگردیم. این کار را بازدن Ctrl+Home انجام دهید. ما می خواهیم عنوان را در صفحه اول قرار دهیم. روی paragraph style رفته و گزینه Title را پیدا کنید. برای اینکار باید از منوی کرکره ای پایینی chapter style را انتخاب کنید. روی Title دبل کلیک کنید. با اینکار کرسر به وسط صفحه می رود. حالا می خواهیم عنوان را بنویسیم. ولی نیازی به اینکار نیست، می توانیم آنرا بصورت یک فیلد قرار دهیم. چون ما عنوان را در مشخصات فایل نوشته ایم، کافی است Insert/Fields/Title را انتخاب کنیم.

[عکس : th.b8815427d7.png]


خوب ادامه آموزش رو تو یک پست دیگه می نویسم. چون این پست خیلی طولانی می شه. درپست بعدی نحوه ایجاد فهرست خودکار برای یک سند رو می گم.

منبع : http://simos.info/blog/archives/651
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-02-29, 11:00 PM,
ارسال : #4
پاسخ: نکات openoffice
قبل از اینکه پست بعدی رو بدم، چون دیدم یه پست در مورد فایلهای word الان تو فروم در جریان هست که استالمن گفته اونها رو تحریم کنید، می خواستم بدونم معنی خط زیر چیه؟
طبق بخش نامه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران متن پایان نامه با کد پیج ۱۲۵۶ ویندوز ۲۰۰۰ تایپ گردد.

آیا openoffice هم یه همچین فرمتی رو ساپورت می کنه؟
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-03-13, 01:28 AM,
ارسال : #5
پاسخ: نکات openoffice
10.خوب، حالا کلید Enter را فشار دهید. کرسر به خط بعدی می رود و به طور اتوماتیک سبک آن به Subtitle تغییر می‌یابد. سبک ها به شما این اجازه را می دهند که سبکهای بعدی را انتخاب کنید. حالا می توانید از منوی Insert/Fields/Subject عبارت Subtitle را قرار دهید. فیلدها بصورت یک پشت زمینه خاکستری تیره به نظر می رسند، ولی در حالت پرینت دیده نمی شوند و فقط برای کمک برای شناسایی محل فیلدها مورد استفاده قرار می گیرند.


11.حالا اجازه بدهید به صفحه آخر، صفحه با سبک Default ، برویم و چیزی بنویسیم. مثلا بنویسید مقدمه، کلمه مقدمه را انتخاب و سپس روی Heading1 دبل کلیک کنید( البته می توانید قبل از نوشتن متن روی Heading1 دبل کلیک کنید). اگر می بینید که متن به سمت چپ منتقل شد، می توانید با کلیک راست روی Heading1 و انتخاب modify و سپس تب Alignment تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. حالا با زدن کلید Enter متوجه می شویم که سبک موجود Text body است. Text body سبک طبیعی پاراگراف در Writer است ( بیشتر سندها دارای سبک پیش فرض Default هستند که اشتباه است). حالا متنی را تایپ کنید، مثلا من نوشتن سند در اپن آفیس را دوست دارم. با کپی کردن این متن و یا با تایپ متن دلخواه خود حداقل ۵ خط ایجاد کنید تا یک پاراگراف داشته باشیم.


12.کلید Enter را فشار دهید و حالا ما آماده هستیم که یک heading جدید اضافه کنیم. مثلا بنویسید فصل یک. بعد همین عبارت را انتخاب کنید و روی heading1 دبل کلیک کنید. حالا کلید Enter را بزنید و بنویسید ۱-۱- عنوان ۱ از فصل ۱ و با انتخاب این متن روی Heading2 دبل کلیک کنید. کار را ادامه دهید و فصلهای بعدی و همچنین زیر فصلها رابر اساس نیازتان به ترتیب بالا اضافه کنید.

[عکس : th.2a39669395.png]


13.خوب، اکنون ما آماده هستیم که فهرست سند موجود را ایجاد کنیم. برای اینکار ابتدا به Indexpage بروید و کرسر را در ابتدای صفحه قرار دهید. روی Insert/Indexes and Tables/ Indexes and Tables کلیک کنید. عنوان پیش فرض، Table of contents می باشد که ما آن را به فهرست تغییر می دهیم. اگر بخواهید که فهرست موجود بصورت لینک باشد، به تب Entries بروید و کرسر را قبل از حرف E قرار دهید و کلید Hyperlink را بزنید و سپس کرسر را بعد از E قرار دهید و کلید Hyperlink را بزنید، روی کلید All کلیک کنید تا لینک برای تمام زیر دایرکتوریها و Level ها اعمال شود.

[عکس : th.f7d1f0f3e5.png]

14.تا این مرحله ما یک سند کامل اصولی داریم که شامل firs page , index page و default page است.

[عکس : th.727182a766.png]

دو تا سوال
۱- راستی من هر کاری کردم جایی رو پیدا نکردم که شماره صفحه ها رو فارسی کنه ( توی فهرست ) اگه کسی راهنمایی کنه ممنون می شم.

۲- همون سوالی که تو پست قبلی پرسیدم. معنی این عبارت چیه؟
طبق بخش نامه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران متن پایان نامه با کد پیج ۱۲۵۶ ویندوز ۲۰۰۰ تایپ گردد.

در ادامه و در پست بعدی یکسری تمیزکاری بر روی این سند انجام می دهیم.
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-03-13, 08:43 AM,
ارسال : #6
پاسخ: نکات openoffice
نقل قول :طبق بخش نامه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران متن پایان نامه با کد پیج ۱۲۵۶ ویندوز ۲۰۰۰ تایپ گردد.

این یعنی اینکه Arabic windows است که بله در openoffice هم پشتیبانی می‌شود. اگرنداشت که فایلهای word فارسی در writer باز نمیشد.
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-03-13, 04:34 PM,
ارسال : #7
پاسخ: نکات openoffice
در ارتباط با فرمول نویسی از قواعد LateX استفاده میکنه.
توصیه من به شما اینه که کار بعدیتون رو در LateX بنویسین و ببینین که چه دنیاییه. واسه اینکار هم از Kile مینونین استفاده کنین. البته قبلش یه راهنما از LateX باید خونده باشین که توصیه من لینک زیر هست.
The not so short introduction to LateX

<start> You hit Root. Root hits you. Root sends you TERM signal. You barely survive. Root sends you KILL signal. You die. --more-- </end>
جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2008-04-11, 02:17 AM,
ارسال : #8
Re: پاسخ: نکات openoffice
ممنون از شما.
ببخشید که دیر پاسخ می دهم.
راستش من با kile کار کردم. نرم افزار فوق العاده ای است که کاربر رو از پی چیدگیهای بی مورد خلاص می کنه و در عوض قدرت latex رو هم داره، ولی من نتونستم توش فارسی بنویسم.
با lyx هم کار کردم ولی ازش خوشم نیومد و اینکه اون رو هم نتونستم فارسی توش بنویسم.
اما رفتم سراغ tex-پارسی که واقعا نرم افزار محشریه. مخصوصا این که یک help تقریبا کامل داره. ولی من چند تا ایراد دارم که کل فایلهای help اون رو هم خوندم، نتونستم پیداش کنم.
۱- قسمت ارجاع متقابل اون کار نمی کنه. یعنی وقتی من به یک فرمول برچسب می زنم و بعد به اون فرمول یا شکل تو متن \رجوع می دهم بجای آن ؟؟ را می گذارد.
۲- یه مقدار با قرار دادن عکسها تو جای دلخواه مشکل دارم که بیشتر عکسها به آخر فصلها می رود.
۳- از توی fedw که می خواهم فایل با پسوند dvi بسازم ، فهرست مطالب ، فهرست اشکال و ... رو فقط اسم خودشون رو می نویسه. ولی با یک فایل بنام genmk.bat که اون رو اجرا می کنم درست می شه. البته الان اصلا با این روش فایل من رو درست نمی کنه.
۴- فایل pdf هم مشکل دارم تو ساختنش. با dvipd* نتونستم . ایراد می گیره.
۵- برای تبدیل فایل با پسوند rtf از rtftodk استفاده کردم، نسبتا خوب بود فقط اینکه دستورهای لاتین رو همه رو برعکس می نویسه، یعنی از آخر به اول.

ولی باید بگم انصافا اولین نرم افزار فارسی هست که با این همه help می بینم.
فکر کنم چیزی بالای ۲۰۰ صفحه help داشته باشه. help نرم افزار رو هم با خودش نوشتن و می شه سورس اون رو نگاه کرد.

راستی openoffice نسخه ۲ به بعد قابلیت تبدیل به tex رو داره. برای من که موقع تبدیل هنگ می کرد.

از دوستان اگر کسی تجربه ای داره بگه، ممنون می شم.
مشاهده تارنمای کاربر جستجوی تمامی ارسال های کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


رفتن به انجمن :


کاربران در حال مشاهده موضوع : 1 مهمان